DSCZ301 Scénografie

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
0/4/4. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Preková (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 12:00–16:00 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER ( DSCL301 Scénografie )
Úspěšné absolvování minulých semestrů předmětu Scénografie, schopnost realizovat projekt v celé jeho genezi, od koncepčního myšlení, více úrovňového vnímání textu, inscenace, kritické analýzy přes vytváření návrhů, scénosledu, perspektivy, plánů, modelu ručně i digitálně. Komunikativnost v tvůrčím týmu, prostorová a technická představivost, tvůrčí přístup k neřešitelným úkolům, humor, nadhled, vhled. Schopnost zpracovat ideje v materiálu a prostoru. Otevřenost k tvorbě konceptuálních, dramatických a nových (ne)narativních témat ve vizuální tvorbě. Osobité chápání oboru scénografie, profesionality, umělecká a lidská odpovědnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvládnutí realizace scénograficko-kostýmní a vizuálně-dramatické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace, filmu nebo jiného uměleckého díla s přihlédnutím na hlavní téma - scénografii. Studentka pracuje s celou šíří uměleckých forem. Učí se orientovat a pracovat strategicky s mezioborovostí současných divadelních, filmových a jiných uměleckých přístupů. Předmět sleduje a rozvíjí vývoj nových médií a technologií skrze obory, pracuje s novými uměleckými a technologickými souvislostmi a vztahy, provádí výzkum. Studentka se učí orientovat v sociálně-politických, historických, estetických, vědeckých a spirituálních kontextech současného světa, se kterými aktivně pracuje. Kooperuje flexibilně s textem, analýzou a tvůrčím způsobem nachází osobitá řešení a interpretace stejně jako individuální koncepční témata. V případě realizace autorksého projektu se učí schopnosti koncepčně vystavět, navrhnout a samostatně zrealizovat celé umělecké dílo. Je vedena k navrhování režijně-scénografické koncepce kterou komunikuje s tvůrčím týmem na úrovni koncepční členky týmu. Předmět učí analyzovat téma, souvislosti, navrhovat, realizovat a komunikovat koncepci, návrhy, model, technické plány, materiálové, světelné studie, časoprostorové řešení projektu spolu s režisérem a členy tvůrčího týmu (dramturgem, light.designérem, hudebníkem, multimediál. umělcem, kameramanem, zvukařem) a s herci na zkouškách, při denních pracích, ve střižně, s výtvarníkem efektů, postprodukcí a dalšími. Studentka je vedena k flexibilitě a asertivitě. Učí se pracovat s ekonomickou stránkou projektu. Studentka získává zásadní scénografické návyky jak v rovině různých druhů pozornosti, percepce, tak v tvůrčím a technologickém ohledu. Učí se sledovat a zasahovat do více rovin dění - kontroluje všechny složky vizuální stránky po celou dobu inscenace (natáčení filmu). Je schopna tvořit a číst technické plány ručně i digitálně, prakticky dovádí podklady k realizaci v dílnách s dílenskými odborníky tak aby byla zachována kvalita a cíle projektu. Učí se soustavné vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Učí se písemně reflektovat své umělecké aktivity.
Výstupy z učení
Studentka je schopna autorsky vytvořit umělecké dílo, chápe smysl scénografie v nových umělecko-technologických podmínkách, obor zkoumá a rozvíjí. Konstituuje scénografické, scénograficko-kostýmní, vizuální koncepce na osobní či daná témata. Je samostatným a maximýkně tvůrčím členem tvůrčího týmu, analyzuje téma, kriticky pracuje s informacemi, je tvůrčí, asertivní, hledá týmově i samostatně koncepční východiska inscenace, filmu nebo jiného uměleckého díla. Pracuje s celou škálou souvislostí od politicko-sociálních, historických, spirituálních, přes umělecká, etetická, vizuální východiska. Je citlivá k duchu doby, intuitivní v přístupu k otázkám a odpovědím. Orientuje se v prostorách divadel, natáčecích studií, na jevištích různých forem, v site specific prostorech. Je připravena k maximální kreativní komunikaci v uměleckém i technickém týmu, spolupráci a v návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách. Naučila se technologicky zvládat projekt od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad, modelu k plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Pracuje procesuálně - tvoří ilustrace, skici v průběhu komunikace s režisérem. Pracuje s vědomím mezioborovosti umění. Pracuje s kontextem současného společenského paradigmatu, rozvíjí ho. Je autorsky aktivní, zvládá základní umělecké a řemeslné výrazové prostředky scénografické tvorby v historickém kontextu, rozvíjí obor dále v souvislosti s vývojem umění a technologií. Naučila se technologicky zvládat projekt od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad k modelu,  plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Rozumí divadelnímu procesu a jeho specifikám. Je schopna realizovat své myšlenky a koncepty prakticky, autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie v kontextu současného umění, uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. Písemně reflektuje svoji práci z osobního i obecného hlediska.
Osnova
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský III.ročník - ZS rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Pedagog scénografie na Bc stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace (filmu, klipu, jiné formy umění) a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla, exteriérů. Pedagog vyžaduje po studentech vrcholně aktivní, osobní přístup s kritickými poznámkami, kdy všechny nápady a poznámky jsou konzultovány jako relevantní s odpovědností tvůrců.Studenti se kultivují v umění rozhovoru, přesných formulací, psychologicky se zocelují. ZS: Téma: 1/ klasické evropské drama, literatura. Doplňkové téma:2/ videoklip, digitální zpracování 3 minutového projektu jako autorské dílo, téma volné. 1. týden: seznámení se s tématy, hledání osobních a společenských souvislostí. 1/ základní kontext díla, představení jiných zpracování podobné problematiky, hledání aktuálních strategií inscenování. 2. týden: Hlubší analýza tématu, textu, intuitivní kresby - osobní související témata. 3. týden: volné skici, koláže, doprovodné texty, analýza teoretických, uměleckých a osobních přístupů k tématu, vztah k inscenačnímu prostoru. 4. týden: skici, ilustrace, vize, asociativní a konceptuální obrazy, materiály a jejich jazyk, formulace základního koncepčního přístupu, odůvodnění využití prostoru určitým způsobem, tvorba prostoru, komunikace s prostorema. 6. týden: Hrubý komiks-scénosled, základní uzly příběhu, iracionální vstupy, nedrsmatické prvky, podrývání příběhu a smyslu, zpochybnění přístupu, jeho zpětná analýza, hledání podvratných hodnot v tématu 6. týden: Temná noc, hledání možností, paralelních příběhů, nevědomých přístupů, představa prostorového uspořádání v čase inscenace, klipu. 7. týden: Zásadní pozitiva, přínos tématu pro osobní růst, syntéza přístupů, materiálové vzorky, další skicy. 8. týden: paralelní 2/ téma - klip, definování tématu, analýza souvislostí, asociativní nápady, umělecké vzory, aplikace, 9. týden: 1/téma – hotový scénosled, finální tvar v prostoru, vývojové řady, světelné stavy, emocionální a konceptuální cíle v prostoru, tvarech, materiálech, situacích. 10.týden: 2/ úkol - digitální skici a koláže, hlavní body scénáře, atmosféra, práce se střihem, časm, gradací, diskuse, Konzultace nad 1/ úkolem – individuální problémy realizace. 11.týden: 1/ úkol – půdorysy, varianty, designy jednotlivých jednání inscenace – perspektivní zpracování ručně a digitálně. 2/ fokus, detail, plány, kompozice, dynamika, struktura 12.týden: 1/úkol – model, návrhy, instalace prezentace... 2/ úkol – klip – celková skica, konzultace, střih, zvuk, celkový přístup, 13.týden: 1/úkol – finální konzultace, instalace prezentace 2/ úkol, individuální zhodnocení, poslední návrhy na změny, rozhovor nad textovou esejí, hledání a ověření formy instalace.
Literatura
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Výukové metody

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.