DAAZX18 Typologie filmové tvorby a adaptace

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
1/3/1. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 18:15–21:15 104
Předpoklady
EVER ( DAALX18 Typologie filmové tvorby a adaptace )
základní orientace ve světové kinematografii a literatuře
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s výjimečnými osobnostmi a díly evropské a světové kinematografie, s důrazem na autorský vývoj a příklady osobitých adaptací původních literárních děl. Jde o hloubkouvou komplexní sondu do tvorby vybraného režiséra (např. F. Truffaut, J.L. Godard, F. Fellini, L. Visconti, M. Antonioni, A. Wajda, I. Bergman, W. Allen, K. Kieslowski) umožňující důkladné pochopení krystalizace tvůrčích metod v kontextu společenských proměn. Každý cyklus je skrze danou osobnost zaměřen na vybranou evropskou nebo světovou kinematografii.
Výstupy z učení
Student je schopen definovat vývoj tvůrčích a adaptačních postupů významných filmových tvůrců, v kontextu evropské a světové kinematografie. Dovede analyzovat filmové dílo ve vztahu ke kulturním a společenským okolnostem jeho vzniku. Dokáže popsat scenáristické, dramaturgické, režijní postupy, stejně jako další složky díla jako je kamera, střih, hudba, scénografie tak, aby je sám dokázal adekvátně aplikovat ve své vlastní tvorbě.
Osnova
  • Úvod - okonosti vzniku filmového díla,souvislosti s literární předlohou. Projekce vybraného díla evropské ev. světové kinematografie. Diskuze s důrazem na dramaturgi díla a scenáristickou metodu. Analýza režijních, kamerových, střihových metod. Reflexe analyzovaných metod ve vztahu k potenciálnímu uplatnění ve vlastní tvorbě.
Literatura
  • Angelo Solmi: Federico Fellini. info
  • Cieslar, Jiří: Concettino ohlédnutí. Praha 1996. info
  • Cieslar Jiří: Kočky na Atalantě, AMU, Praha, 2003. info
  • Epstein, Jean: Poetika obrazů. Herrmann & synové, Praha 1997. info
  • Fellini F. Dělat film, Odeon, Praha, 1986. info
  • James MONACO. Jak číst film. Albatros 2004. info
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Jerzy Plažewski: Filmová řeč. info
  • Jesse KALIN: Ingmar Bergman a jeho filmy. Casablanca.2007. info
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • Haltof, M.:Krzysztof Kieslowski a jeho filmy, Casablanca 2008, ISBN: ISBN: 978-80-903756-7-3
  • Stoková, D.: Kieslowski o Kieslowském, Academia, Praha 2013, ISBN: 978-80-200-2251-6
  • Wajda, A.: Moje filmy,Votobia, Olomouc 1996
  • Bordwell, D., Thompson, K. : Umění filmu, AMU 2011, ISBN:978-80-7331-217-6
Výukové metody
seminář, práce s obrazem, diskuzní metody, dramaturgická analýza
Metody hodnocení
zápočet je udělen na základě účasti na projekcích a diskuzích a na základě písemné analýzy jednoho z vybraných filmových děl
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.