DDBZ309 Autorské právo a právní formy divadel

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
1/1/1. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Lenka Valová (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Petr Oslzlý
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Student má absolvovány minimálně 4 semestry studijního oboru divadelní dramaturgie či divadelní režie, má základní znalosti z oblasti praktické dramaturgie, režijní práce a divadelního provozu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s problematikou práva autorů a práv výkonných umělců, jakož i navazujících vztahů z oblasti ochrany práv duševního vlastnictví tak, aby byl schopen se orientovat v současné právní úpravě autorskoprávní oblasti a byl schopen aplikovat právní předpisy na konkrétní situace v umělecké oblasti. Student tak s porozuměním ovládá technologii autorskoprávních řešení jak vlastní tvorby, tak užívání předmětů autorskoprávní ochrany z hlediska uživatele (zejména umělecké instituce). Umí samostatně vyhledat adekvátní formu nezbytných závazkových vztahů mezi uživateli a nositeli autorskoprávních oprávnění a připravit podklady pro vypracování příslušné licencní smlouvy. Je způsobilý k poučené komunikaci s vedením umělecké instituce a uměleckými agenturami (kolektivními správci) při autorskoprávním zajištění realizace umělecké tvorby.

ZNALOSTI:
Student získá základní přehled autorskoprávní problematiky v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice autora, výkonného umělce, ale i uživatele.

DOVEDNOSTI:
Student umí vyhledat adekvátní možností užití uvažovaných děl či uměleckých výkonů. Dokáže nalézt odpovídající licenční zajištění těchto uživatelských práv. Při jednáních s agenturami a kolektivními správci je schopen přesně formulovat požadavky a posoudit optimálnost jimi navrhovaných řešení.

KOMPETENCE:
Je poučeným nositelem autorskoprávních oprávnění a umí sjednat požadované závazkové vztahy pro užití práv jiného.
Osnova
  • Předmět je vyučován v těchto celcích pomocí odpovídající metody výuky:
    I. Tvůrčí práva duševního vlastnictví - vymezení základních autorskoprávních pojmů s ohledem na hlavní obor studia dramaturgie a režie studentů pomocí přehledu základních etap procesu vzniku díla a jeho možných užití za pomocí rozboru konkrétních příkladů z praxe.
    II. Obsah autorských práv osobnostních a majetkových - po řízeném rozboru právního textu studenti řeší zadané konkrétní situace posouzení ochrany práv autora, překladatele, zpracovatele a upravovatele díla a výkonného umělce s důrazem na specifické postavení režiséra.
    III. Volné užití děl - rozbor problematiky užití pro osobní (provozní) potřebu a bezúplatných zákonných licencí; pomocí konkrétních příkladů je student přiváděn k identifikaci běžných a zejména mezních situací volného užití děl.
    IV. Licenční smlouvy - studenti jsou po seznámení s obligatorními a nejčastějšími fakultativními náležitostmi licenčních smluv vedeni rozborem konkrétních smluvních textů k porozumění důvodnosti jejich použití s cílem uvědomění si potřebnosti a nezastupitelnosti znalosti autorskoprávní problematiky pro plnohodnotné a odpovědné naplnění uměleckých záměrů.
    V. Kolektivní správa autorských práv - po předchozím samostudiu dostupných dokumentů DILIA, OSA, INTERGRAM a AURAPONT jsou studenti vedeni k nalezení rozdílů mezi agentážní činností těchto agentur a jejich výkonem povinné a dobrovolné kolektivní správy za využití obecných principů modelových řešení vztahů autor-uživatel-stát.
    VI. Právní formy existence divadel - popis a základní vyhodnocení možných právních forem existence divadla přivádí studenty k poučenému použití metodiky zřízení divadla v praxi.
Literatura
    doporučená literatura
  • Příslušné právní normy + používání Automatizovaného systému právních informací. info
  • Elektronická verze JUDr. Lenka Valová Právo autorské - DIFA JAMU pro příslušný akademický rok. info
  • Jiří Srstka Autorské právo v divadle, nakladatelství NAMU 2006. info
  • KREJČÍ, Hana. Základní typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na proces řízení. In Základní typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na proces řízení. Brno: JAMU, 2009, 214 s. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-86928-57-9. info
  • Ivo Telec Přehled práva duševního vlastnictví 1,nakladatelství Doplněk MU 2002. info
  • Michal Šalomoun Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl, C.H. Beck Praha 2003. info
  • JOHNS, Adrian. Pirátství - boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 2014. info
  • Jiří Čermák Internet a autorské právo 3. vydání, nakladatelství Linde 2003. info
  • Milan Kundera Nechovejte se tu jako doma,příteli, Atlantis 2006. info
    neurčeno
  • Ivo Telec Tvůrčí práva duševního vlastnictví, nakladatelství Doplněk MU 1994. info
  • Licenční prvky Creative Commons Česká republika online www.creativecommons.cz
Výukové metody
Přednáška, samostatná práce studentů s textem zákona, heuristické metody.
Metody hodnocení
ZIMNÍ SEMESTR
K udělení klasifikovaného zápočtu předkládá student seminární práci, ve které prezentuje autorskoprávní řešení reálného dramaturgického plánu studentem vybraného českého divadla. U každého titulu dramaturgického plánu tak dokládá připravenost argumentace možnosti získání užívacích licencí u všech dotčených nositelů autorskoprávního oprávnění a uvádí reálnou cestu jejich získání od příslušných kolektivních správců a uměleckých agentur, případně samotných umělců či jejich dědiců. Tato seminární práce je simulací situace, do které se absolvent oboru reálně dostane při vytváření a přijímání dramaturgického plánu divadla u zaměstnavatele. Součástí hodnocení je i celková aktivita studenta na seminářích a docházka (minimálně 80 %).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018.