DIFA:DDBZ309 Copyright and legal forms thea - Course Information
DDBZ309 Copyright and legal forms theaters
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 1/1/1. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (lecturer)
JUDr. Lenka Valová (lecturer) - Guaranteed by
- prof. Mgr. Petr Oslzlý
Petr Oslzlý Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Student má absolvovány minimálně 4 semestry studijního oboru divadelní dramaturgie či divadelní režie, má základní znalosti z oblasti praktické dramaturgie, režijní práce a divadelního provozu.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, B-DRAUM)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenta s problematikou práva autorů a práv výkonných umělců, jakož i navazujících vztahů z oblasti ochrany práv duševního vlastnictví tak, aby byl schopen se orientovat v současné právní úpravě autorskoprávní oblasti a byl schopen aplikovat právní předpisy na konkrétní situace v umělecké oblasti. Student tak s porozuměním ovládá technologii autorskoprávních řešení jak vlastní tvorby, tak užívání předmětů autorskoprávní ochrany z hlediska uživatele (zejména umělecké instituce). Umí samostatně vyhledat adekvátní formu nezbytných závazkových vztahů mezi uživateli a nositeli autorskoprávních oprávnění a připravit podklady pro vypracování příslušné licencní smlouvy. Je způsobilý k poučené komunikaci s vedením umělecké instituce a uměleckými agenturami (kolektivními správci) při autorskoprávním zajištění realizace umělecké tvorby.
ZNALOSTI:
Student získá základní přehled autorskoprávní problematiky v oblasti dramatického výtvarného umění jak z pozice autora, výkonného umělce, ale i uživatele.
DOVEDNOSTI:
Student umí vyhledat adekvátní možností užití uvažovaných děl či uměleckých výkonů. Dokáže nalézt odpovídající licenční zajištění těchto uživatelských práv. Při jednáních s agenturami a kolektivními správci je schopen přesně formulovat požadavky a posoudit optimálnost jimi navrhovaných řešení.
KOMPETENCE:
Je poučeným nositelem autorskoprávních oprávnění a umí sjednat požadované závazkové vztahy pro užití práv jiného. - Syllabus (in Czech)
- Předmět je vyučován v těchto celcích pomocí odpovídající metody výuky:
I. Tvůrčí práva duševního vlastnictví - vymezení základních autorskoprávních pojmů s ohledem na hlavní obor studia dramaturgie a režie studentů pomocí přehledu základních etap procesu vzniku díla a jeho možných užití za pomocí rozboru konkrétních příkladů z praxe.
II. Obsah autorských práv osobnostních a majetkových - po řízeném rozboru právního textu studenti řeší zadané konkrétní situace posouzení ochrany práv autora, překladatele, zpracovatele a upravovatele díla a výkonného umělce s důrazem na specifické postavení režiséra.
III. Volné užití děl - rozbor problematiky užití pro osobní (provozní) potřebu a bezúplatných zákonných licencí; pomocí konkrétních příkladů je student přiváděn k identifikaci běžných a zejména mezních situací volného užití děl.
IV. Licenční smlouvy - studenti jsou po seznámení s obligatorními a nejčastějšími fakultativními náležitostmi licenčních smluv vedeni rozborem konkrétních smluvních textů k porozumění důvodnosti jejich použití s cílem uvědomění si potřebnosti a nezastupitelnosti znalosti autorskoprávní problematiky pro plnohodnotné a odpovědné naplnění uměleckých záměrů.
V. Kolektivní správa autorských práv - po předchozím samostudiu dostupných dokumentů DILIA, OSA, INTERGRAM a AURAPONT jsou studenti vedeni k nalezení rozdílů mezi agentážní činností těchto agentur a jejich výkonem povinné a dobrovolné kolektivní správy za využití obecných principů modelových řešení vztahů autor-uživatel-stát.
VI. Právní formy existence divadel - popis a základní vyhodnocení možných právních forem existence divadla přivádí studenty k poučenému použití metodiky zřízení divadla v praxi.
- Předmět je vyučován v těchto celcích pomocí odpovídající metody výuky:
- Literature
- recommended literature
- Příslušné právní normy + používání Automatizovaného systému právních informací. info
- Elektronická verze JUDr. Lenka Valová Právo autorské - DIFA JAMU pro příslušný akademický rok. info
- Jiří Srstka Autorské právo v divadle, nakladatelství NAMU 2006. info
- KREJČÍ, Hana. Základní typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na proces řízení (The Impact of Contemporary Legal Forms on Management of Professional Theatres in the Czech Republic). In Základní typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na proces řízení. Brno: JAMU, 2009, 214 pp. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 978-80-86928-57-9. info
- Ivo Telec Přehled práva duševního vlastnictví 1,nakladatelství Doplněk MU 2002. info
- Michal Šalomoun Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl, C.H. Beck Praha 2003. info
- JOHNS, Adrian. Pirátství - boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 2014. info
- Jiří Čermák Internet a autorské právo 3. vydání, nakladatelství Linde 2003. info
- Milan Kundera Nechovejte se tu jako doma,příteli, Atlantis 2006. info
- not specified
- Ivo Telec Tvůrčí práva duševního vlastnictví, nakladatelství Doplněk MU 1994. info
- Licenční prvky Creative Commons Česká republika online www.creativecommons.cz
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška, samostatná práce studentů s textem zákona, heuristické metody.
- Assessment methods (in Czech)
- ZIMNÍ SEMESTR
K udělení klasifikovaného zápočtu předkládá student seminární práci, ve které prezentuje autorskoprávní řešení reálného dramaturgického plánu studentem vybraného českého divadla. U každého titulu dramaturgického plánu tak dokládá připravenost argumentace možnosti získání užívacích licencí u všech dotčených nositelů autorskoprávního oprávnění a uvádí reálnou cestu jejich získání od příslušných kolektivních správců a uměleckých agentur, případně samotných umělců či jejich dědiců. Tato seminární práce je simulací situace, do které se absolvent oboru reálně dostane při vytváření a přijímání dramaturgického plánu divadla u zaměstnavatele. Součástí hodnocení je i celková aktivita studenta na seminářích a docházka (minimálně 80 %). - Language of instruction
- Czech
- Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2015/DDBZ309