DSDL401 Estetika a filosofie světla I

Divadelní fakulta
léto 2025

Předmět se v období léto 2025 nevypisuje.

Rozsah
2/2/2. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Předpoklady
Absolvování předmětu Estetika a filosofie světla I - DSDZ401
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Osnova
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literatura
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Výukové metody
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Metody hodnocení
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.