DSDL401 Estetika a dramaturgie světla

Divadelní fakulta
léto 2017
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 10:15–11:45 17
Předpoklady
EVER ( DSDZ401 Estetika a dramaturgie světla )
-
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Osnova
  • 8. Světlo ve 20. století – Heideggerova „světlina,“ Patočkovo „zlověstné světlo,“ Lévinas – světlo a moc, C. G. Jung - nástup avantgardy a inspirace elektrifikací – Baletts Russes, Loie Fuller, futurismus, konstruktivismus, Bauhaus, A. Appia a E. Craig, nové médium - fotografie, kinetika a op-art Literatura na seminář: Povinná: Radoslav Kutra:Barva-tvar-duch, 2005. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 9. Současné pojetí světla – „light art“, autentická vizuální kultura. Literatura na seminář: Povinná: Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall, c1994. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 10. Intermedialita/ Transmedialita/ Hypermedialita 11. Krátký historický exkurz, intermedialita a disjunkce v pohybových konceptech, vývoj použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle s ohledem na typologii využití 12. Zhodnocení a udělení zápočtů
Výukové metody
seminář, práce s textem, obrazem
Metody hodnocení
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.