DIFA:DSCL509 Světelný koncept - Informace o předmětu
DSCL509 Světelný koncept
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
MgA. Tomáš Příkrý (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Předpoklady
- Absolvování předmětu DSCZ509
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu - Osnova
- Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
- Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
- Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
- Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
- Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
- Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
- Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
- Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
- Týden 9: Možnosti vizualizace.
- Týden 10: Práce na vizualizaci
- Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
- Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
- Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
- Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
- Literatura
- doporučená literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- neurčeno
- Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
- McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
- TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
- Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
- Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
- Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
- CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
- Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
- Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
- MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
- Metody hodnocení
- 1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
- Informace učitele
- Pomůcky (škola): model scény, modelová svítidla, kontrolní systém, materiotéka (školní , částečně vytvořená studenty)
Pomůcky student: PC s grafickými a vizualizačními softwary (AutoCAD Student version, Adobe Creative Suite, Sketch-up, Wysiwyg, MA 3D a pod.), výtvarné pomůcky dle aktuální potřeby.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DSCL509