DSCL509 Světelný koncept

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Beranová (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
Po 14:30–16:00 17
Předpoklady
Absolvování předmětu DSCZ509
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Světelný koncept má za cíl provést posluchače všemi stádii procesu tvorby světelného designu mimo divadlo, zejména v oblasti site specific, eventu, instalací ve veřejném prostoru apod. Poskytuje základ teoretických znalostí a praktických dovedností, které jsou v tomto procesu potřebné. Je koncipován tak, aby odpovídal potřebám jak budoucích světelných designérů, tak scénografů. Výuku doplňují případové studie a diskuze s odborníky. Cílem je, aby byli posluchači schopni kvalitně prezentovat a dokumentovat vlastní světelný projekt.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- připravit, prezentovat a dokumentovat projekt světelného designu
- vytvořit světelný plán, specifikaci materiálu a rozpočet projektu, vizualizovat uměleckou koncepci projektu
Bude mít dostatečnou znalost světelné techniky a technologie
Bude mít předpoklady k efektivní komunikaci a spolupráci s uměleckým i technickým týmem projektu
Osnova
  • Týden 1: Úvod - Světelný design mimo divadelní budovy - site-specific, event, instalace ve veřejném prostoru, architektura. Stádia pracovního procesu.
  • Týden 2: Světelná studia a ukázky jejich tvorby a pracovní metody.
  • Týden 3: Zadání cvičného projektu (téma, místo, žánr, v případě jednorázového projektu požadovaná délka a četnost, rámcový rozpočet, charakteristika "klienta", případně cílového publika ). Úvodní brainstorming.
  • Týden 4: Rešerše, inspirace, skicy a moodboardy. Výsledkem by měla být základní koncepce projektu, která umožňuje další kroky (= ujasněná představa o budoucím výtvarném a technickém řešení)
  • Týden 5: Práce na storyboardu a základních schematech. Úvod do storyboardu, možnosti výtvarných technik.
  • Týden 6: Specifikace techniky. Práce na rozpočtu. Pokud možno objednání vzorků materiálů.
  • Týden 7 : Zkoušky světel a materiálů.
  • Týden 8: Práce na světelném plánu a technických výkresech.
  • Týden 9: Možnosti vizualizace.
  • Týden 10: Práce na vizualizaci
  • Týden 11: Diskuze s odborníkem z praxe
  • Týden 12: Práce na výsledném dokumentu (Poster formátu A3 obsahující storyboard, vizualizaci a krátký popis koncepce + tabulka specifikací a rozpočet, výkresy)
  • Týden 13: Prezentace koncepce přizvané "porotě".
  • Týden 14: Shrnutí probíraných témat, diskuze.
Literatura
    doporučená literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
    neurčeno
  • Hart, John: The The Art of the Storyboard: Storyboarding for Film, TV, and Animation, Focal press, 1998.
  • McNamara, Carmel (ed.): Bright 2: Architectural Illumination and Light Installations, Frame Publishers, Amsterdam, 2015.
  • TAMSCHICK MEDIA+SPACE: Immersive narrative installations 1994-2014, Avedition Gmbh, 2015.
  • Lowther, Clare, Sarah Schultz (ed.): Bright. Architectural Illumination and Light Installation, Frame Publishers, Amsterdam, 2008.
  • Walsh, John: The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story. Moody Publishers, 2014.
  • Allen, Kevin Lee: Vectorworks for Entertainment Design: Using Vectorworks to Design and Document Scenery, Lighting and Sound. Routledge, 2014.
  • CARVER, Gavin. Computer Visualization for the Theatre: 3D Modelling for Designers. Waltham: Focal Press, 2003.
  • Holding, Eric: Staged Architecture, The Work of Mark Fisher, Wiley, 2000.
  • Spectacular!: Stage Design: Concerts / Events & Ceremonies / Theaters, Sendpoints, 2015.
  • MCMILLS, Anne E. The assistant lighting designer's toolkit. London: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2014. info
Výukové metody
Výuka předmětu Světelný koncept probíhá formou seminářů, které sestávají z teoretické výuky, diskuzí a praktických cvičení.
Metody hodnocení
1) Odevzdání posteru formátu A3 s koncepcí projektu, specifikaci techniky, rozpočtu a výkresu/výkresů. Ústní prezentace projektu. 3) 80% účast
Informace učitele
Pomůcky (škola): model scény, modelová svítidla, kontrolní systém, materiotéka (školní , částečně vytvořená studenty)
Pomůcky student: PC s grafickými a vizualizačními softwary (AutoCAD Student version, Adobe Creative Suite, Sketch-up, Wysiwyg, MA 3D a pod.), výtvarné pomůcky dle aktuální potřeby.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.