DIFA:DRTLX24 Kapitoly z dějin světového fil - Informace o předmětu
DRTLX24 Kapitoly z dějin světového filmu II
Divadelní fakultaléto 2025
- Rozsah
- 2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
MgA. Bc. Petr Kobzev (přednášející) - Garance
- PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Přednáška poskytne základní orientaci ve vývoji světové kinematografie. Předpokládá úspěšné absolvování předcházející části kurzu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s poválečnými tendencemi sovětského, amerického a britského filmu. V sovětském filmu periody uvolňování a utužování, změny témat a proměny stylu. Ruský film: nový život vs nostalgie. Kritika nového režimu; Americký film: změny ve společnosti i produkčním systému, hledání nových cest, žánrový film, cesta k současnosti. Britský film: mladí rozhněvaní muži a free cinema; popkulturní film, sociální kritika.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu umět: - charakterizovat proměny filmového průmyslu USA po druhé sv. válce, – popsat podstatné stylové a narativní proměny Nového Hollywoodu, – popsat strategie nízkorozpočtových snímků a blockbusterů Velké trojky, – popsat vývoj od 80.let do současnosti, nezávislý film; - charakterizovat sovětskou kinematografii stalinské éry, – popsat společenské poměry v SSSR a jejich vliv na kinematografii, – charakterizovat filmy Tarkovského, Končalovského, Paradžanova, Michalkova, - charakterizovat tendence ruského filmu, - charakterizovat tvůrce a filmy free cinema, - popkulturní filmy a tvůrce, - charakterizovat sociálně kritické britské filmy, - britské filmy poválečné a současné;
- Osnova
- USA: poválečná situace - W.Wyler - Nejlepší léta našeho života, McCarthysmus, konec studiového systému - Lawrence z Arábie, Kleopatra, Doktor Živago. Broadwayské muzikály - West Side Story, Hello, Dolly, blockustery vs quickies, nový Hollywood, Bonnie a Clyde, konec: Čelisti, Star Wars, žánrový film, nezávislý film - Sundance Institut a Film Festival. Britský poválečný film. Hnutí free cinema a britská společnost 60. let; popkulturní a sociálně-kritický film 70.-90. let; Karel Reisz, Tony Richardson, Richard Lester, Lindsay Anderson, Peter Greenaway, Stanley Kubrick, Terry Gilliam aj.Poválečný socialistický realismus v SSSR - Stalinův kult: Přísaha, Pád Berlína. Počátek studené války: Setkání na Labi; Změny po nástupu Chruščova: Bondarčuk - Osud člověka, Tarkovskij - Ivanovo dětství, Andrej Rublev, Zrcadlo aj., Končalovskij - Příběh Asji Klačinové..., Romance o zamilovaných aj., S.Paradžanov - Stíny zapomenutých předků, Barva granátového jablka, T.Abuladze - Pokání, N.Michalkov - Unaveni sluncem, Dvanáct; Ruský film - S.Govoruchin - Vorošilovský ostřelovač, A.Rogožkin - Svéráz národního lovu, V.Storoževa-Putování s domácími zvířaty, A.Zvjagincev - Leviatan aj.
- Literatura
- povinná literatura
- Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
- Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
- doporučená literatura
- Barry Langford : Film Genre: Hollywood and Beyond. info
- J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
- Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968.
- neurčeno
- KING, Geoff. American Independent Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2005.
- Výukové metody
- Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2025/DRTLX24