DIFA:DSCL202 Kostým II - Informace o předmětu
DSCL202 Kostým II
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/4/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Matěj Sýkora (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 uc_B, Pá 16:15–17:45 uc_C
- Předpoklady
- Předpokladem jsou splněné semetrální úkoly z přechozího studia Scénografie, Kostýmu a scénických technologií. Znalost historických souvislostí v kontextu, schopnost analýzy textu a vlastní interpretace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Kostýmní tvorba, nezřídka jako součást týmové práce s výsledkem syntetického uměleckého artefaktu, je jednou z rozhodujících složek, podílejících se na vzniku jevištního i filmového díla a děl vytvářených pro netradiční, nedivadelní prostory. Předmět Kostým vede studenta k rozvíjení samostatného myšlení a rozvoji individuality ve zvládání obsahů specifických funkcí divadelního kostýmu. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Výuka vychází z požadavku komplexního výtvarně scénografického řešení zadaného tématu, jehož je kostým integrální součástí. Společně s analýzou zadání a analýzou postav jsou řešeny významové a výrazové vizuální vztahy a nalézány klíče a koncepce(skici, volné kresby na dané téma, sběr inspirativního materiálu, materiálové kompozice, výsledné barevné návrhy kostýmů, silueta - materiály - barevnost , kontrasty - vztahy mezi postavami, líčení, rekvizita). Studium probíhá formou průběžných konzultací s pedagogem, konfrontací se studenty režie a dramaturgie. Průběžná výuka je zakončena akademickým scénickým projektem, který slouží jako profesionální podklad pro realizaci představení v divadle. Hodnocena je kvalita průběžné práce a schopnost individuální umělecké práce, kreativita a schopnost dokončit projekt, který je prezentován při klauzurách. Posluchač je veden ke vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Zadání konkrétního úkolu, jeho analýza a vymezení konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, skic, návrhů, hledání interpretačních postupů. Individuální konzultace koncepce a funkčnosti kostýmní výpravy v návaznosti na ostatní složky díla. Realizace a popřípadě vedení výroby jednotlivých výtvarných kostýmních objektů a masek podle vybraných návrhů. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu je schopen pracovat s klasickým divadlením textem, analyzovat ho a najít vlastní východiska k jeho interpretaci. Umí řešit významové a výrazové vizuální vztahy, nalézt klíč a koncepci pro kostýmní výpravu na dané téma. Učí se pracovat s různými zdroji inspirace,což je nezbytný předpoklad pro vznik kvalitního uměleckého díla. Učí se propojovat citlivost umělce - vlastní niterné zážitky a zkušenosti - s přemýšlením o současných aktuálních tématech. Vytváří originální kostýmní výpravu, ve které se odráží celá jeho bytost a jedinečnost.
- Osnova
- 1. Zadání semestrálního úkolu, téma: KLASICKÁ OPERA. Předběžný rozbor díla, kontext jeho vzniku, způsoby interpretace a inscenování v historii a dnes. 2. Poslech hudby a výtvarné reakce na ni bez vztahování se k textu. Snaha o zachycení atmosféry, dynamiky, dramatičnosti, barevnosti, prosotrové hloubky, světla a stínu,… Pomocí různých kresebných a malířských technik zachycování pocitů, dojmů a myšlenek vyvolaných hudbou. 3. Analýza textu, příběh a jeho postavy, jejich vývoj a směřování. Uvědomování si silných míst a doteků, hledání souvislostí s dneškem a vlastní zkušeností, nezbytnost užití inspiračních zdrojů 4. Konzultace jednotlivých inspiračních zdrojů, prvních náčrtů. Pokus o charakteristiku postav – slovní pojmenování jakožto výchozí síť k zachycení vnitřní struktury člověka, kterou oděv pak ve vnějším světě vyjadřuje, zesiluje, ukrývá či maskuje. 5. Vztahy mezi postavami – kresby vybraných dramatických situací, důležitost vnímání kontextu. Úloha a podoba sboru v opeře a možné způsoby iterpretace a výtvarného pojetí. 6. Hledání a pojmenovávání vlastního tématu a koncepce, hledání interpretačních postupů. Konzultace kresebných návrhů a analyzování souvislostí mezi záměrem uchopení postavy a zvoleným oděvem. Oděv jakožto odraz doby, její filosofie, nálady a tužeb. 7. Konzultace celkové koncepce kostýmů v souvislosti se scénou a režijním záměrem. Zasazení do doby, možnosti stylizace. Barva jakožto nositelka významů a emocí - možnosti jejího použití. Zpřesňování kresebných návrhů po stránce významové a tvarové. 8. Práce s celkovou siluetou kostýmu - a detailem. Zpřesňování významů, dolaďování tvarů a barev. 9. Otevření nového tématu, na kterém studenti spuběžně pracují : KLASICKÉ DRAMA . Úvod do tématu, autor a doba jejího vzniku, způsoby interpretace a inscenování v historii a dnes. 10. Hledání ideální podoby návrhu kostýmů OPERY v rámci zvolené koncepce, možné varianty. Líčení, vlásenky, klobouky a doplňky, obuv. Práce s rekvizitou. Analáza textu a první skicy a inspirační materiál pro DRAMA. 11. Klasický oděvní či netradiční materiál a jeho možnosti. Současné trendy v operním kostýmním návrhářství. Ukázky zajímavých operních představení. Rozdíly a možnosti pojetí kostýmní výpravy pro činohru a operní představení. Hledání koncepce a výtvarně -režijního pro zadané drama. 12. 1. téma: zpřesňování a čištění významové i tvarové v rámci osobní koncepce. Domýšlení použití materiálů a také oděvních střihů, případně konstrukcí k výrobě modelů. 2. téma: volné kresby, ilustrace a dramatické situace. Postavy ve vztazích. 13. Poslední konzultace. Obou projektů. Příprava na klauzury. Určení prezentace, barevné návrhy všech kostýmů minimálně formát A4. Podoba výtvarného návrhu – měl by splňovat funkční hledisko - být dobře pochopitelný v dílnách pro výrobu kostýmů, ale zároveň by měl naplňovat estetická kritéria výtvarného díla.
- Literatura
- doporučená literatura
- PŘÍHODOVÁ, Barbora. Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume. In Český divadelní kostým / Czech Theatre Costume. Praha: Pražská scéna, 2011, 263 s. ISBN 978-80-86102-71-9. info
- TROJAN, Jan: /Dějiny opery,/ Praha, Paseka 2001, ISBN: 80-7185-348-8
- HOSTOMSKÁ, Anna: /Opera- průvodce operní tvorbou, /Praha, 1955, ISBN: 978-80-205-0637-5
- neurčeno
- BRAMBERGER, Jan: /Svět v opeře/, Praha, 1934.
- ROSENTHAL, Harold – WARRACK, John: /The Concise Oxford Dictionary of Opera./ Oxford, Oxford University Press 1979, ISBN: 019311318X
- KROUPA, Jiří: /Alchymie štěstí, /MK, Kroměříž 1986, ISBN: 80-7366-063-6
- MAC NULTY, Kirk: /Svobodné zednářství, symboly, tajemství, význam/, ThamesHudson, Euromedia Group, London 2007, ISBN 978-80-242-2006-2
- SONNLEITNER, Johann: /Hanswurstiaden. Ein Jahrhundert Wiener Komödie./ Salzburg und Wien, Residenz Verlag 1996, ISBN: 978-3701710287
- SEELLINGOVÁ, Charlotte: Století módy, Slovárt 2000, ISBN: 80-7209-247-2
- BALVÍN, Josef a kolektiv: /Vídeňské lidové divadlo. Od Hanswursta Stranitzkého k Nestroyovi. /Praha, Odeon 1990, ISBN: 01-030-90
- FUKAI, Akiko, et al., Móda. Dějiny odívání 18., 19. a 20. století, Praha 2003, ISBN 3-8228-2624-3
- BERÁNEK, Jiří: /Tajemství lóží, /Mladá fronta, Praha 1994, ISBN: 80-204-0423-6
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě odevzdání a veřejné prezentace zadaného projektu při klauzurách
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DSCL202