DDVL309 Divadelní projekt V – pravidelný text

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
0/6/1. 5 dní. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:15–21:15 2, Út 16:15–21:15 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLEM předmětu je prakticky seznámit studenty s tvorbou inscenace, jejímž východiskem je stávající pravidelný text.

DESKRIPTORY
V rámci předmětu se student rozvíjí v těchto oblastech:
- dramaturgický výběr předlohy;
- dramaturgický rozbor (žánr, téma, kontext, situační rozbor, rozbor postav...);
- tvorba dramaturgicko-režijní koncepce (vč. scénografického a hudebního řešení);
- režijní tvorba (režijní příběh, strategie, akcent, inscenační žánr);
- úprava dramatického textu;
- režijně-herecká výstavba jevištní situace;
- herecké ztvárnění postavy v zadaných okolnostech;
- průběžná reflexe procesu tvorby - aktivní diváctví v průběhu inscenování i reprízování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vytvořit funkční jevištní situaci s aplikací principů mizanscény;
- herecky vytvořit a v divadelní komunikaci obhájit jevištní postavu;
- objasnit postup a definovat výsledek vzniklého inscenačního tvaru.
Osnova
  • Předmět krok po kroku sleduje postupy klasického interpretačního divadla, avšak s plným zapojením všech studentů předmětu do výkonu jednotlivých fází tvorby - od dramaturgického výběru, přes dramaturgický rozbor, hledání konkrétního inscenačního řešení pro celek inscenace (včetně scénografické a hudební stránky), výstavbu konkrétních jevištních situací, až po vlastní herecké ztvárnění.

    Přípravný proces volně přechází v proces inscenační a vrcholí v premiéře a minimálně pěti reprízách vzniklého tvaru pro širší veřejnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk: Drama, divadlo, divák, Brno (JAMU) 1991 nebo Bratislava (Tatran) 1985. info
  • Karlík, Josef: Cesty k herectví. JAMU, Brno 2009. info
  • Sherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I. - II. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998. info
    neurčeno
  • Ejzenštejn, Sergej Michailovič. Umenie mizanscény. I.-II. Bratislava: Národne Divadelne Centrum, 1998. info
  • Jaroslav Vostrý: Režie je umění, Praha 2001. info
Výukové metody
Formy výuky: divadelní projekt
Metody výuky: metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: soustavné sledování výkonu studentů, analýza výsledků činnosti studenta – profesní výkon
Předpokládá se 100% docházka.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDVL309