DIFA:DDVL107 Literatura pro děti a mládež - Informace o předmětu
DDVL107 Literatura pro děti a mládež
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 1 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdaléna Lípová (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:00–17:30 2
- Předpoklady
- Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Dramatická výchova (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům historický vhled do oblasti literatury pro děti a mládež od počátku 90. let 20. století po současnost. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly a základní terminologií. Studenti získají přehled o jednotlivých tematických oblastech, žánrových vymezeních a současné produkci literatury pro děti a mládež.
V souvislosti se studovaným oborem je rovněž věnována pozornost literatuře jako východisku pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží. Předmět je tak rovněž zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen:
- orientovat se v historickém vývoji od 90. let 20. století, základní terminologii a současné produkci literatury pro děti a mládež;
- charakterizovat stěžejní díla současné produkce literatury pro děti a mládež a definovat jejich hodnotu se zapojením kritického přístupu;
- pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci;
- analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež a tyto poznatky aplikovat při výběru literární předlohy pro vybranou skupinu dětí a mládeže;
- kriticky zhodnotit literární dílo a zvolit vhodné prostředky pro divadelní ztvárnění v rámci tvorby dramaturgicko-režijní koncepce. - Osnova
- 1) Úvod do předmětu
- 2) Charakteristika literatury pro děti a mládež v 90. letech 20. století, současná nakladatelství, tuzemská i mezinárodní ocenění autorů dětské literatury
- 3) Autorská pohádka po roce 1989 a její současná podoba
- 4) Dobrodružství, detektivka, fantasy pro děti a mládež
- 5) Obrázková kniha a komiks
- 6) Populárně-naučná literatura pro děti a mládež
- 7) Tematická detabuizace v literatuře pro děti a mládež
- 8) Současná autorská poezie a její využití při práci s dětmi v oboru divadlo a výchova
- 9) Literatura a její podoby adaptace, drama pro děti a mládež
- Literatura
- Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
- Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
- Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
- Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
- Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
- Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
- Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
- Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
- Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
- RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
- MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 s. info
- ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 s. ISBN 978-80-210-5692-3. info
- ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
- RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
- CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
- Výukové metody
- Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Hodnocení probíhá formou ústní zkoušky nad zaslanými materiály. Studenti vypracují na základě zadání písemnou práci a realizují ústní prezentaci. Bližší informace jsou dostupné v podrobném sylabu uveřejněném ve studijních materiálech předmětu v IS.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDVL107