DIFA:DDML207 Právo III - Informace o předmětu
DDML207 Právo III
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/0/4. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Glogar (přednášející)
JUDr. Lenka Valová (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Blanka Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 104
- Předpoklady
- Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Právo I, II
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Hudební manažerství (program HF, B-HUDUM)
- Hudební produkce (program HF, Hpro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíle: Prohloubit znalosti studenta v problematice práv autorů a práv výkonných umělců, jakož i navazujících vztahů z oblasti ochrany práv duševního vlastnictví tak, aby byl schopen se orientovat v současné právní úpravě autorskoprávní oblasti a byl schopen aplikovat právní předpisy na konkrétní situace v umělecké oblasti komplexní přípravou a zdůvodněním použitých právních nástrojů řešení autorskoprávní problematiky.
- Výstupy z učení
- Znalosti:
Student prohloubí znalosti autorskoprávní problematiky v oblasti dramatického a hudebního umění jak z pozice autora, výkonného umělce, výrobce zvukových a zvukově obrazových záznamů, ale i uživatele. Orientuje se v oblasti mediálního práva.
Dovednosti:
Student umí vyhledat adekvátní možností užití uvažovaných děl či uměleckých výkonů, zvukových či zvukově obrazových záznamů. Dokáže nalézt a komplexně zpracovat návrhy na odpovídající licenční zajištění těchto uživatelských práv. Při jednáních s agenturami a kolektivními správci je schopen přesně formulovat požadavky a posoudit optimálnost jimi navrhovaných řešení. Ovládá problematiku nutných právních kroků při vydávání periodických a neperiodických publikací, stejně tak se orientuje v oblasti práva televizního a rozhlasového vysílání.
Kompetence:
Je poučeným nositelem autorskoprávních oprávnění a umí sjednat požadované závazkové vztahy pro užití práv jiného.Student tak s porozuměním ovládá technologii autorskoprávních řešení jak tvorby, tak užívání předmětů autorskoprávní ochrany z hlediska uživatele (zejména umělecké instituce). Umí tak samostatně vyhledat adekvátní formu nezbytných závazkových vztahů mezi uživateli a nositeli autorskoprávních oprávnění a připravit příslušné licenční smlouvy. Je tak způsobilý k poučené komunikaci s vedením umělecké instituce a uměleckými agenturami (kolektivními správci) při autorskoprávním zajištění realizace umělecké tvorby. - Osnova
- Obsah předmětu:
Právní formy vzniku autorského díla, uměleckého výkonu a zvukového záznamu - Licenční zajištění užívacích práv k předmětům autorskoprávní ochrany
- Problematika volného užití včetně forem Creative commons
- Kolektivní správa a kolektivní správci
- Oprávnění k vydávání periodického tisku a neperiodických publikací
- Získání licenčního oprávnění k rozhlasovému vysílání
- Obsah předmětu:
- Literatura
- povinná literatura
- Příslušné právní normy + používání Automatizovaného systému právních informací. info
- Elektronická verze přednášek, Valová Lenka pro příslušný akademický rok
- Jiří Srstka Autorské právo v divadle, nakladatelství NAMU 2006. info
- CHLOUPEK, Vojtěch a A KOL. Smlouvy v divadelní praxi. 1. vyd. Praha: AMU, 2013, 233 s. Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-293-0. info
- Licenční prvky Creative Commons České republiky online www.creativecommons.cz
- doporučená literatura
- Ivo Telec Přehled práva duševního vlastnictví 1, nakladatelství Doplněk MU 2002. info
- Ivo Telec Tvůrčí práva duševního vlastnictví, nakladatelství Doplněk MU 1994. info
- Michal Šalomoun Ochrana názvů, postav a příběhů uměleckých děl, C.H. Beck Praha 2003. info
- Jiří Čermák Internet a autorské právo 3. vydání, nakladatelství Linde 2003. info
- JOHNS, Adrian. Pirátství - boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 2014. info
- Milan Kundera Nechovejte se tu jako doma, příteli, Atlantis 2006. info
- KREJČÍ, Hana. Základní typy právních forem profesionálních divadel v České republice a jejich vliv na proces řízení. 2009. info
- Výukové metody
- Deklarované dovednosti student získává samostatným či týmovým řešením zadaného problému včetně možnosti řešit fiktivní projekt.
Musí být schopen reagovat, připravit si řešení a obhájit ho před ostatními, stejně tak jako diskuzně reagovat na řešení jiných.
Pracuje tak samostatně s právním textem jehož základní znalost je prerekvizitou.
Pedagog zadává problém, usměrňuje hledání správných řešení a vyhodnocuje navržené postupy. - Metody hodnocení
- Student dostává v průběhu aktivního zapojení do výuky formativní hodnocení, je hodnocen na základě písemného testu.
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDML207