DSDLY02 Proseminář k diplomové práci

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. MgA. Pavel Borák (přednášející)
Mgr. Jitka Ciampi Matulová (přednášející)
Garance
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %)
Rozvrh
Po 8:30–10:00 POC_UC_BAYER
Předpoklady
Nejsou definovány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na psaní magisterské diplomové práce v následujícím ročníku. Kurz je úzce propojen s kriticky orientovaným kurzem "Reflexe současné scénografie", kde studenti získávají vhled do problematiky současného divadla a alternativních produkcí. Cílem Prosemináře je poskytnout studentům prostor naplnit témata a otázky vyplývající ze zmíněného kurzu a poskytnout jim zázemí informací a zkušeností, na jehož základě se v následujícím ročníku rozhodnou, budou-li v rámci diplomové práce směřovat k teoretické reflexi nebo spíše k "výzkumu uměním".
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu:
- schopen kriticky myslet a diskutovat o současném divadle
- schopen formulovat své názory v písemné podobě
- bude umět aplikovat své znalosti o současném divadelním i performativním umění na vlastní výzkum
- bude poučen o metodách heuristiky
- bude umět pracovat s odbornou literaturou a dalšími prameny
Osnova
  • 1.- 2. opera, režisérská interpretace opery - analýza zhlédnutého představení
  • 3. - 4. činohra - tradiční činohra x činohra v době postdramatického divadla - analýza zhlédnutého představení
  • 5. - 6. klasický balet dnes, specifika výtvarné složky - analýza zhlédnutého představení
  • 7. - 8. problematika současného tance - analýza zhlédnutého představení 9. - 10. využití nových médií v současném divadle - analýza zhlédnutého představení
  • 11. - 12. autorské projekty na pomezí více druhů umění (spojení tance, výtvarného umění, autorské hudby, ad.) - analýza zhlédnutého představení
  • 13. - 14. závěrečné diskuze, prezentace vlastních textů
Literatura
  • BAUGH, Christopher. Theatre, Performance and Technology : The Development of Scenography in the Twentieth Century. New York : Palgrave Macmillan, 2005. 251 s. ISBN 978-1-4039-1697-6. info
  • BRECHT, S.: The Theatre of Visions: Robert Wilson. London: Methuen Drama, 1994. info
  • RODOSTHENOUS, G. (ed.) Theatre as Voyeurism: The Pleasures of Watching. Palgrave Macmillan, 2015. ISBN-10: 1137478802.
  • HUNDHAUSEN, Adrian a Karel PALA. Current Issues in Performance Analysis : proceedings of the international theatrological conference (Theatre Faculty of Janáček Academy of Music and Performing Arts Brno, 21-22 November 2014). 1st edition. 2014, 150 s. ISBN 978-80-7460-111-8. info
  • ŽIŽKA, Tomáš a SCHMELZOVÁ RADOSLAVA. Art of place: creation from space : the study and practice of site specific performance in the Czech Republic. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-298-5. URL info
  • PEARSON, Mike. Site-specific performance. Palgrave, 2010. ISBN 978-0-230-57671-1. info
Výukové metody
přednáška kombinovaná se seminářem, shlédnutí videozáznamů nebo živých představení a následné diskuze a písemné reflexe studentů, heuristické a kritické metody
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu je minimálně 80% docházka, aktivní účast na seminárních diskuzích, odevzdání písemných úkolů i závěrečné práce.
Navazující předměty
Informace učitele
Kurz je obsahově propojen s kurzem DSDLY03 Reflexe současné scénografie Seminář - světlo,hudba,tělo,pohyb,prostor.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.