DTDLY17 Pedagogy

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
10/0/45. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Veronika Broulíková (lecturer)
Mgr. Veronika Šimková (lecturer)
prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Studio of Dance and Movement Theatre and Education – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Studio of Dance and Movement Theatre and Education – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER( DVDZ202 Pedagogy )
Absolvování kurzů Pedagogika I, II a III
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Kurz uvádí studenty do problematiky pedagogického výzkumu a nabízí základní přehled výzkumných metod a technik, využívaných v pedagogice. Nastiňuje základní rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem, s cílem praktického využití při tvorbě vlastního výzkumného projektu.
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní kategorie pedagogického výzkumu
- určit, definovat a zvolit vhodnou výzkumnou pedagogickou metodu a techniku
- aplikovat vybrané metody pedagogického výzkumu v praxi
- navrhnout a vypracovat výzkumný projekt z oblasti pedagogiky
- analyzovat, interpretovat a prezentovat své odborné výzkumné závěry veřejnosti
Syllabus (in Czech)
  • 1. Věda, vědecký výzkum, fáze empirického výzkumu: výzkumný problém, teoretická příprava na výzkum, zmapování tématu
  • 2. Hypotézy (formulace a obecně testování), falzifikace a verifikace, operacionalizace, měření, validita, reliabilita, proměnné
  • 3. Technický projekt, výběr výzkumného souboru, ekonomické a personální limity výzkumu, kritéria rozhodování pro výběr metod a technik
  • 4. Experiment v pedagogickém výzkumu
  • 5. Metody a techniky dotazování (dotazník, interview)
  • 6. Metody a techniky zkoumání postojů (postojové škály)
  • 7. Metody a techniky zkoumání pedagogické a sociální interakce (pozorování, interakční analýza)
  • 8. Metody a techniky zkoumání interindividuálních a skupinových vztahů (měření školního klimatu, sociometrie, sociálně-kognitivní mapování)
  • 9. Obsahová analýza, analýza dokumentů, sekundární analýza dat
  • 10. Kvalitativní výzkum, případové studie
  • 11. Zobecnění závěrů, interpretace dat, výzkumná zpráva
Literature
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993. 374 stran. ISBN 8071841412
  • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005. 327 s. ISBN 8055109044.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0.
  • • GAVORA, Peter. Výzkumné metody v pedagogice : příručka pro studenty, učitele a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1996. 130 s. : o. ISBN 80-85931-15-X.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha:: 2008, 2008, 407 pp. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005, 407 pp. ISBN 80-7367-040-2. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
Písemná zkouška Analýza výsledků činnosti studenta
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught: in blocks.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2020, Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DTDLY17