DRAL201 Principy režie a dramaturgie IV

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/0/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Jan Šotkovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 104
Předpoklady
nejsou
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V návaznosti na předmět principy režie a dramaturgie je cílem této přednášky představit významné dramaturgické koncepce, režijní osobnosti i činoherní inscenace v českém divadle od roku 1970 do současnosti s přihlédnutím jejich výstavbovým principům a k problematice jejich slohového vývoje. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Osnova
  • Přednáškový cyklus reflektuje některé klíčové osobnosti české činoherní režie 60. - 90. let v sérii monografických přednášek, zároveň se pokouší pojmenovat obecnější vývoj režijních stylů a postupů při práci s dramatickými texty v tomto období. Základní témata - Režírovaný herec Činoherního klubu (Ladislav Smoček, Jan Kačer) - Miroslav Macháček - poslední mohykán velké činohry? - Evald Schorm mezi velkými a malými scénami - (Ne)šťastná vyhnanství 70. a 80. let (Jan Kačer, Jan Grossman, Alois Hajda, miloš Hynšt) - Hana Burešová mezi patosem a hravostí - Plný prostor Petra Lébla - Postmoderní romantik Jan Antonín Pitínský - Duchovní grotesky Jana Nebeského
Literatura
    povinná literatura
  • Drozd, David: Přeměřování vzdáleností. Proměny poetiky české režie v 890. letech a režie Petra Lébla. Divadelní revue 3/2015, s. 99-113.
    doporučená literatura
  • Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů. Divadelní ústav, Praha 2000. info
  • Srba, Bořivoj: Umění režie. K tvůrčí metodě režiséra Miloše Hynšta. Brno: JAMU, 1996.
  • Tichý, Zdeněk A. a kol.: Ivan Rajmont. Praha: Pražská scéna, 2005.
  • O současné české režii 2. Praha: Divadelní ústav, 1983.
  • Zdráhal, Dušan: Režijní profil Aloise Hajdy II. Inscenační tvorba z let 1972–1991. Brno: JAMU, 2016.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl 2. Praha: Divadelní ústav 2005.
  • Denemarková, Radka: Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla na zábradlí, 1998.
  • Smoláková, Vlasta (ed.): Fenomén Lébl. Praha: Pražská scéna 1996.
  • Hořínek, Zdeněk: Burešová, Otčenášek. Divadelní revue 1/2011, s. 63-76.
  • J. A. Pitínský. Praha: Pražská scéna, 2001.
  • Macháčková, Kateřina: Téma Macháček. Praha: Nakladatelství XYZ, 2010.
  • Činoherní klub 1965-2005. Praha: Činoherní klub, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2024.