DHCL200 Herectví I – činohra

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
0/6/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Andrea Buršová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Igor Dostálek (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Niky Brettschneiderové – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–10:00 203, Út 10:15–11:45 203, Út 12:00–13:30 203
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět v rámci specializace "činohra" rozšiřuje časovou dotaci předmětu Herecká tvorba (společný pro všechny 3 specializace studijního programu) a proto s tímto předmětem sdílí i stejné cíle:
• Zvědomění strukturace jevištního jednání umožňující fixaci
• Rozvíjení schopnosti organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• Zkoumání impulsů k slovnímu jednání a jeho analýza
• Uvedení do problematiky studia postavy
Výstupy z učení
Tento předmět v rámci specializace "činohra" rozšiřuje časovou dotaci předmětu Herecká tvorba (společný pro všechny 3 specializace studijního programu) a proto s tímto předmětem sdílí i stejné výstupy.
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• orientace v problematice základní sktrukturace jevištního jednání
• organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• prokázat elementární dovednosti umožňující tvorbu postavy
Osnova
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Ateliér doc. Bergmana
  • „Každodenní“ a „nekaždodenní“ aspekty hereckého jednání při ohledávání zvnějšku zadané jevištní situace (dialog v blankversu) – zvědomování strukturace jevištní akce, od improvizace k fixaci a od fixace k improvizaci, variantní myšlení.
  • Ateliér doc. Riegera
  • Cvičení na:
  • • rozvíjení daných okolností vedoucích k vyhrocenému dramatickému jednání
  • • osvojování si prvků umožňujících fixaci jevištního jednání
  • • analýzu předpokladů slovního jednání
  • • napodobování pohybů a gest
  • • napodobování profesních návyků
  • • napodobování charakteristických projevů zvířat
  • Ateilér doc. Smilkové
  • ◦ rozvíjení improvizace etudového vnímání herecké tvorby, zpracování tématu, cíle v dramatické situaci
  • ◦ vytvoření kolektivního vnímání herecké tvorby
  • ◦ herecký trénink
  • Ateliér doc. Dostálka
  • - herecká fixace a opakovatelnost
  • - od spontaneity ke struktuře
  • - scénický tvar
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.