DHCL200 Herectví I – činohra

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
0/6/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D. (přednášející)
MgA. Jana Štvrtecká - Kaločová (přednášející)
MgA. Eva Ventrubová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Aleš Bergman, Ph.D.
Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér činoherního herectví Aleše Bergmana – Ateliér činoherního herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět v rámci specializace "činohra" rozšiřuje časovou dotaci předmětu Herecká tvorba (společný pro všechny 3 specializace studijního programu) a proto s tímto předmětem sdílí i stejné cíle:
• Zvědomění strukturace jevištního jednání umožňující fixaci
• Rozvíjení schopnosti organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• Zkoumání impulsů k slovnímu jednání a jeho analýza
• Uvedení do problematiky studia postavy
Výstupy z učení
Tento předmět v rámci specializace "činohra" rozšiřuje časovou dotaci předmětu Herecká tvorba (společný pro všechny 3 specializace studijního programu) a proto s tímto předmětem sdílí i stejné výstupy.
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• orientace v problematice základní sktrukturace jevištního jednání
• organického jednání v rámci „já v daných okolnostech“
• prokázat elementární dovednosti umožňující tvorbu postavy
Osnova
  • Naplnění cílů předmětu je realizováno s přihlédnutím ke specifice metod výuky jednotlivých vedoucích ateliérů, jejichž metodologie byla prověřena při jejich přijímacím a/nebo habilitačním řízení.
  • Specializace Činoherní herectví
  • Ateliér doc. Mgr. Aleše Bergmana, Ph.D.
  • „Každodenní“ a „nekaždodenní“ aspekty hereckého jednání při ohledávání zvnějšku zadané jevištní situace (dialog v blankversu) – zvědomování strukturace jevištní akce, od improvizace k fixaci a od fixace k improvizaci, variantní myšlení.
  • Ateliér doc. MgA. Lukáše Riegera, Ph.D.
  • Cvičení na:
  • • rozvíjení daných okolností vedoucích k vyhrocenému dramatickému jednání
  • • osvojování si prvků umožňujících fixaci jevištního jednání
  • • analýzu předpokladů slovního jednání
  • • napodobování pohybů a gest
  • • napodobování profesních návyků
  • • napodobování charakteristických projevů zvířat
  • Ateilér Mgr. Josefa Morávka
  • • dialogické jednání a partneření s partnery vnitřními, reálnými i imaginárními
  • • analýza experimentálním jednáním: kolektivní hledání mizanscény, objevování stylu a stylizace, hry s dimenzemi: časem, tempem, dynamikou, prostorem, atmosférou, mírou pravdivosti, vážnosti či nadsázky, repetitivností a kompozičními postupy
  • • laboratoř a metodiky k vědomému, cílenému, poučenému hledání a sdílení psychofyzických obsahů s diváky, využití současných poznatků neurověd a sociálních věd
  • • projekty v minitýmech ve spolupráci s ateliéry režie a dramaturgie
  • Ateliér doc. Mgr. Igora Dostálka
  • - herecká fixace a opakovatelnost
  • - od spontaneity ke struktuře
  • - scénický tvar
Výukové metody
cvičení
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta, soustavné sledování výkonu studentů. Docházka, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce mají zásadní podíl na celkovém hodnocení.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.