DAALX74 Analýza a interpretace textů současné dramatiky

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 407
Předpoklady
Student navštěvující seminář by měl být obeznámen se základy divadelní dramaturgie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s výraznými tendencemi světové dramatiky posledních let a na základě studia konkrétních dramatických textů s možnostmi jejich dramaturgicko-režijního uchopení.
Výstupy z učení
Student by měl být schopen analyzovat vybraný současný dramatický text jak z hlediska tematického tak s ohledem na použití formálních prostředků. Měl by být schopen stručně charakterizovat kontext jeho vzniku - kulturní zázemí a divadelní tradici, z níž vychází. Měl by být schopen charakterizovat jeho strukturu a použité jazykové prostředky. V neposlední řadě by měl být také schopen nabídnout vlastní kreativní uchopení nabízené látky a její scénické možnosti.
Osnova
  • Seminář je věnován analýze konkrétních zadaných her. Studenti by se měli na základě analýzy a následné rozpravy obeznámit s různými způsoby čtení a interpretace textů různých poetik a dramaturgických přístupů v maximální dostupné šíři. Ve středu zájmu stojí především texty přinášející nové možnosti vyprávění a dramaturgického uvažování, posouvající hranice možností práce s textem jako předpokladem jevištního tvaru. Konkrétní náplň semestru se mění dle nově vznikajících a nově přeložených textů současných autorů. V minulých letech byly analyzovány texty např. těchto dramatiků: Ivan Vyrypajev, Martin McDonagh, Lukas Barfuss, Handl Klaus, René Levínský, Petr Zelenka, Bernhard Studlar, Caryl Churchill, Dea Loher, Zinnie Harris, Christian Lollike, Mark Ravenhill, Mike Bartlett, David Greig, Martin Crimp, Roland Schimmelpfennig, Jon Fosse, Astrid Saalbachová, Lars Norén, Marius von Mayenburg, Michal Walczak, Oliver Kluck, René Pollesch, Falk Richter, Ewald Palmetshofer, Lucy Prebble, David Gieselmann
Literatura
  • Hančil, Jan: Royal Court Theatre a divadlo dramatických autorů, DAMU, Praha 2007. info
  • Horoščák, Marek: Fenomén Royal Court Theatre a hry konce milénia, JAMU, Brno 2008. info
  • Lehmann, Hans - Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava 2007. info
  • Horizonty evropského dramatu, AMU, Praha 2017
  • Jungmannová, Lenka: Příběhy obyčejných šílenství: "Nová vlna" české dramatiky po roce 1989, Akropolis, Praha 2015
Výukové metody
Seminář s rozpravou nad připravenou analýzou.
Metody hodnocení
Zápočet na základě práce v semináři a dodaných seminárních prací.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.