DIFA:DAALX74 Analýza a interpretace textů s - Informace o předmětu
DAALX74 Analýza a interpretace textů současné dramatiky
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 407
- Předpoklady
- Student navštěvující seminář by měl být obeznámen se základy divadelní dramaturgie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámit studenty s výraznými tendencemi světové dramatiky posledních let a na základě studia konkrétních dramatických textů s možnostmi jejich dramaturgicko-režijního uchopení.
- Výstupy z učení
- Student by měl být schopen analyzovat vybraný současný dramatický text jak z hlediska tematického tak s ohledem na použití formálních prostředků. Měl by být schopen stručně charakterizovat kontext jeho vzniku - kulturní zázemí a divadelní tradici, z níž vychází. Měl by být schopen charakterizovat jeho strukturu a použité jazykové prostředky. V neposlední řadě by měl být také schopen nabídnout vlastní kreativní uchopení nabízené látky a její scénické možnosti.
- Osnova
- Seminář je věnován analýze konkrétních zadaných her. Studenti by se měli na základě analýzy a následné rozpravy obeznámit s různými způsoby čtení a interpretace textů různých poetik a dramaturgických přístupů v maximální dostupné šíři. Ve středu zájmu stojí především texty přinášející nové možnosti vyprávění a dramaturgického uvažování, posouvající hranice možností práce s textem jako předpokladem jevištního tvaru. Konkrétní náplň semestru se mění dle nově vznikajících a nově přeložených textů současných autorů. V minulých letech byly analyzovány texty např. těchto dramatiků: Ivan Vyrypajev, Martin McDonagh, Lukas Barfuss, Handl Klaus, René Levínský, Petr Zelenka, Bernhard Studlar, Caryl Churchill, Dea Loher, Zinnie Harris, Christian Lollike, Mark Ravenhill, Mike Bartlett, David Greig, Martin Crimp, Roland Schimmelpfennig, Jon Fosse, Astrid Saalbachová, Lars Norén, Marius von Mayenburg, Michal Walczak, Oliver Kluck, René Pollesch, Falk Richter, Ewald Palmetshofer, Lucy Prebble, David Gieselmann
- Literatura
- Hančil, Jan: Royal Court Theatre a divadlo dramatických autorů, DAMU, Praha 2007. info
- Horoščák, Marek: Fenomén Royal Court Theatre a hry konce milénia, JAMU, Brno 2008. info
- Lehmann, Hans - Thies: Postdramatické divadlo. Bratislava 2007. info
- Horizonty evropského dramatu, AMU, Praha 2017
- Jungmannová, Lenka: Příběhy obyčejných šílenství: "Nová vlna" české dramatiky po roce 1989, Akropolis, Praha 2015
- Výukové metody
- Seminář s rozpravou nad připravenou analýzou.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě práce v semináři a dodaných seminárních prací.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DAALX74