DIFA:DRTL412 Audiovizuální propaganda - Informace o předmětu
DRTL412 Audiovizuální propaganda
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Absolvování předmětu v zimním semestru
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je ukázat studentům dramaturgie a scenáristiky v historické perspektivě vývoj, formy a metody propagandy ve filmu a v televizi a poukázat na rizika v profesi. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými východisky propagandy ve filmu a v televizi a základními mechanismy propagandy
- Výstupy z učení
- Absolvent tohoto semestru bude schopen identifikovat - informační manipulace v nacistickém animovaném a dokumentárním filmu; - manipulace v zábavném hraném filmu; - protektorátní propaganda: zábava a klid na práci; - filmové žně a filmový festival pracujících; - poválečná indoktrinace československé společnosti; - manipulace a dezinformace studené války, vliv televize; - subverzivní postupy v nových médiích.
- Osnova
- Goebbels jako tvůrce moderní teorie propagandy. Televize v nacistickém Německu; obraz a slovo - zásadní význam komentáře. Československo - rezignace na kontrapropagandu. Filmový zápas v poslední chvíli – hraný film. Nacistická propaganda v Protektorátu - izolace, "klid na práci", zánava. Týdeníky a vznik českého anim.filmu pod německým vedením. Filmové žně – inspirace pro pozdější filmové festivaly pracujících. Studená válka - pokračování izolace a nové využití dezinterpretace, dezinformace, fabrikace. Deformovaný obraz historie jako tvorba nového vědomí historické kontinuity, argument a perspektiva. Nástup televize, tv a film jako nástroje ideologického a politického boje. Tv a film jako součást totalitní manipulace - totalitarismus a násilí. Formy totální propagandy; hraný film, dokument, anim. film a tv žánry jako propagandistické nástroje; proměny audioviz.propagandy - od primitivního tlaku k jemnějším formám subverze. Dezinformace. Rozpad sovětské sféry vlivu, iluze světa bez konfliktů - Česká republika opět mimo dění ve světě. Dezinformace ve válkách 90.let. - Irák 1991, 2003. Funkce médií. Propagandistické války v současnosti – náčrt problematiky. Ruská propaganda v nových médiích a televizi Rossia Today – ustavování nového komplexu s tradičními obsahy.
- Literatura
- povinná literatura
- Taylor Richard. Filmová propaganda: Sovětské Rusko a nacistické Německo. Praha: Academia, 2016.ISBN 978-80-200-2534-0.
- Kopal Petr. Film a dějiny 4. Normalizace. ISBN 978-80-87292-26-6.
- Kopal Petr. Film a dějiny 5. Perestrojka/přestavba. ISBN 978-80-87292-33-4.
- Ptáček Luboš, Kopal Petr a kol. Film a dějiny 6. Postkomunismus.ISBN 978-80-87292-37-2.
- doporučená literatura
- Kopal Petr a Blažek Petr. Film a dějiny. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-667-2.
- Bittman Ladislav. Mezinárodní dezinformace: černá propaganda, aktivní opatření a tajné akce. Praha: Mladá fronta, 2000. Archiv. ISBN 80-204-0843-6.
- Výukové metody
- Přednáška s ukázkami.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2021/DRTL412