DIFA:DSDL412 Výtvarné umění moderny a postm - Informace o předmětu
DSDL412 Výtvarné umění moderny a postmoderny
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. MgA. Ondřej Navrátil (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každé sudé pondělí 10:15–13:30 0.01
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Výtvarné umění moderny a postmoderny DSDZ412
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Světelný design (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Předmět Výtvarné umění moderny a postmoderny poskytuje orientaci a přehled v historii a základních pojmech v okruzích současného umění a médií, s důrazem na jejich hraniční oblasti a průniky.
Popisuje a analyzuje stav a vývoj současné kultury přes spojení "umění - společnost - média", přičemž jeho cílem bude aktivně přispět k diskusi o nástupu, rozvoji a vlivu technologií na způsob života společnosti a jednotlivce, jeho myšlení a tvorbu.
Pojem současná kultura bude chápán kulturologicky, v nejširším smyslu slova - umění, věda, nová média, sociokulturní, urbanismus, politika, postmoderní filozofie, komunikační technologie, masmédia v nejrůznějších konkrétních kombinacích a odkazech.
Výuka předmětu je dvousemestrální Předmět má dvě části / roviny přístupu k problematice. - Výstupy z učení
- Znalosti:
Student získá nové poznatky ze současných trendů mediálního umění, masmédií, umění spolupráce a dalších nových inklinací.
Dovednosti:
Bude schopen aplikovat nabyté znalosti ve svých projektech a teoretickém výzkumu Související s jeho diplomovou prací a projekty specifického výzkumu.
Kompetence:
Rozpozná nové obsahy a kontext současného uměleckého paradigmatu.
Bude schopen je formulovat a předat tvůrčímu týmu v praxi. - Osnova
- V letním semestru výuka přináší konkrétní příklady:
- -ukázky současných tendencí v audiovizuální kultuře a umění
- -Nová média jako umělecký nástroj
- -intermediálních tvorba
- -kolaborativní projekty
- -mezioborovost
- -umělecká a teoretická kritika nových médií a pojmu "nová média"
- - návštěva výstav a jejich reflexe
- Literatura
- Bois - Buchloh - Foster - Krausová, Umění po roce 1900, Slovart Praha 2007. info
- Dějiny českého výtvarného umění 1958- 2000 VI (2 svazky), Akademia, Praha 2007. info
- RUHRBERG a SCHNECKENBURGER, Umění 20. století, Bratislava : Slovart, 2004, 842 s. info
- MCLUHAN, HERBERT MARSHALL. Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. Brno: Jota, 2000.
- FLUSSER, VILÉM. Moc obrazu, Výbor filosofických textů z 80. a 90. let, OSVU, 1996.
- FLUSSER, VILÉM. Za filosofii fotografie. Praha: Hynek, 1994.
- WARDRIP-FRUIN, NOAH – MONTFORT, NICK (Eds.). The New Media Reader (824 pp. + CD-ROM), Cambridge/London: The MIT Press, 2003.
- MANOVICH, LEV. The Language of New Media (Leonardo).Cambridge: The MIT Press, 2002.
- BERTENS, H. – NATOLI, J.: Encyklopedie postmodernismu. Brno: Barrister and Principal, 2005.
- LARRY P.GROSS – KATZ, JOHN STUART – RUBY, JAY (Eds.). Image Ethics in the Digital Age. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.
- POSPISZYL, Tomáš. Asociativní dějepis umění. Praha: tranzit.cz, 2014. info
- ZÁLEŠÁK, Jan. Minulá budoucnost. Praha: tranzit.cz, 2013. info
- České umění 1980-2010. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště AVU, 2011. info
- ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: AVU, 2011. info
- POSPISZYL, Tomáš. Před obrazem: antologie americké výtvarné teorie a kritiky. Praha: OSVU, 1998. info
- Výukové metody
- Seminář (úvod do tématu a kritická reflexe)
Společné návštěvy výstav současného umění v Brně
Diskuze - Metody hodnocení
- Na základě odevzdání eseje na vybrané téma
- Informace učitele
- Výuka probíhá jednou za 14 dní, 4 hodiny Datum první hodiny stanoví pedagog.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2020/DSDL412