DDVLX14 Divadelní praktikum

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/3/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Předmět je otevřen pro studenty bez vstupních požadavků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní dovednosti v oblasti divadelní tvorby s neprofesionály, především herní a jevištní jednání. Studenti z počátku pracují se situací a situací dramatu, jejím rozborem a výstavbou, pro následné převedení do jevištní podoby. Na tomto principu si sami, pomocí praktických cvičení, hledají různé možnosti pro zpracování jevištní situace a její variace. Cílem předmětu není herecká průprava jako taková, ale využití přirozenosti a hry pro tvorbu jevištní situace a popřípadě i inscenačního tvaru.

Deskriptory
Odborné znalosti
- studenti se orientují v základní výstavbě situace, dramatické situace, situace dramatu a jevištní situace;
- studenti jsou seznámeni se stavbou dramatu podle Aristotela;
- studenti znají základní principy při práci se situací - dramatický oblouk.

Odborné dovednosti
- studenti dokážou vytvořit situaci či dramatickou situaci a převést ji do jevištní podoby;
- studenti umí využít pro tvorbu jevištní situce základních principů herního jednání;
- studenti umí vytvořit vlastní autorský text při zachování základních principů výstavby dramatického textu.

Obecné způsobilosti
- studenti jsou schopni teoreticky analyzovat situaci dramatu a prakticky vytvořit jevištní situaci za pomoci principů herního jednání;
- studenti jsou schopni vytvořit autorský text s ohledem na výstavbu dramatické situace a jejích zákonitostí;
- studenti jsou schopni reflektovat jevištní tvar svůj nebo druhých a podněty následně aplikovat pro následující práci.
Osnova
  • Situace, situace dramatu, dramatická situace, jevištní situace, možnosti předlohy při jevištním zpracování.
Literatura
  • BARBA, E.: Eugeio Barba: Třetí divadlo - Náš odkaz nám samým, in: Amatérská scéna , 1993, č. 2., s. 20-23. info
  • Brook, P.: Prázdný prostor. Nakladatelství studia Ypsilon, Praha 1998. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • MACKOVÁ, S. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4. info
  • KARLÍK, Josef a Josef KOVALČUK. Cesty k herectví. In Cesty k herectví. Brno: JAMU, 2009, 133 s. ISBN 978-80-86928-55-5. info
Výukové metody
Forma výuka: cvičení
Metody výuky: práce s dramatickým textem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností
Metody hodnocení
Zápočet na základě analýzy výsledků činnosti studenta - soustavné sledování výkonu studentů.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DDVLX14