DIFA:DDVL409 Výzkum v DaV - Informace o předmětu
DDVL409 Výzkum v DaV
Divadelní fakultaléto 2015
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Bez vstupních požadavků.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Základní principy výzkumu a jeho metodologie jsou jedním ze základních schopností a dovedností, kterou by si měl student v rámci magisterského stupně studia osvojit. Výzkum v umělecko-pedagogickém oboru však obsahuje různá specifika, především právě ve volbě metodologie.
Studenti se v rámci předmětu seznamují se základními principy výzkumné činnosti, a to z hlediska klasické metodologie i specifického přístupu k této tématice v umění.
Současný umělecko-pedagogický výzkum již přesahuje klasické výzkumné metody a je třeba hledat nové způsoby a možnosti pro objektivní a kvalitní kategorizaci umělecké výzkumné činnosti.
Součástí předmětu je také zpracování výzkumné zprávy formou odborného textu.
Deskriptory
Odborné znalosti
- studenti znají základní pojmy z kvalitativního a kvantitativního výzkumu;
- studenti se orientují v základních odborných pramenech tuzemských i zahraničních, zabývajících se problematikou výzkumu se zaměřením na uměleckou a pedagogickou činnost;
- studenti znají základní principy a přístupy metodologie výzkumu.
Odborné dovednosti
- studenti jsou schopni zvolit vhodnou metodologii pro určitou umělecko-pedagogickou činnost;
- studenti jsou schopni navrhnout aktuální téma pro výzkumnou činnost;
- studenti jsou schopni stanovit jasnou hypotézu či výzkumnou otázku pro výzkumnou činnost.
Obecné způsobilosti
- studenti si jsou plně vědomi specifik při výzkumné činnosti v uměleckém i pedagogickém výzkumu;
- studenti dovedou vhodně zvolit aktuální téma pro výzkumnou činnost a z něj vyplývající hypotézy či výzkumné otázky v závislosti na typu výzkumu;
- studenti volí vhodnou metodologii pro výzkumnou činnost, v závislosti na všech faktorech, které můžou tuto činnost ovlivnit;
- studenti znají základní odbornou literaturu či odborné prameny, ve kterých se dostatečně orientují a dokáží tyto zdroje využít při zpracování výzkumné zprávy. - Osnova
- Základní pojmy:
- Základní terminologie výzkumu;
- Kvantitativní výzkum;
- Kvalitativní výzkum;
- Specifika výzkumu v umění a pedagogice;
- Volba hypotéz a výzkumných otázek;
- Metodologie výzkumu;
- Průběh výzkumu a jeho limity;
- Odborný text - psaní výzkumné zprávy.
- Základní pojmy:
- Literatura
- Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000. info
- Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
- HUMLOVÁ, Jana. Výzkum diváka Strašnického divadla. 2012. info
- KERSHAW, B a H NICHOLSON. Research Methods in Theatre and Performance. Edinburgh, 2011, 248 s. ISBN 978-0-7486-4157-4. info
- GOULISH, MATTHEW. 39 Microlectures in Proximity of Performance. London: Routledge, 2001, 224 s. ISBN 0-203-13733-7. info
- Výukové metody
- Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Studenti budou hodnoceni na základě vypracování vlastního výzkumného projektu malého rozsahu a ústní zkoušky z teorie výzkumu.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DDVL409