DDVL409 Theatre and Education – Research

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Bez vstupních požadavků.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Základní principy výzkumu a jeho metodologie jsou jedním ze základních schopností a dovedností, kterou by si měl student v rámci magisterského stupně studia osvojit. Výzkum v umělecko-pedagogickém oboru však obsahuje různá specifika, především právě ve volbě metodologie.
Studenti se v rámci předmětu seznamují se základními principy výzkumné činnosti, a to z hlediska klasické metodologie i specifického přístupu k této tématice v umění.
Současný umělecko-pedagogický výzkum již přesahuje klasické výzkumné metody a je třeba hledat nové způsoby a možnosti pro objektivní a kvalitní kategorizaci umělecké výzkumné činnosti.
Součástí předmětu je také zpracování výzkumné zprávy formou odborného textu.

Deskriptory
Odborné znalosti
- studenti znají základní pojmy z kvalitativního a kvantitativního výzkumu;
- studenti se orientují v základních odborných pramenech tuzemských i zahraničních, zabývajících se problematikou výzkumu se zaměřením na uměleckou a pedagogickou činnost;
- studenti znají základní principy a přístupy metodologie výzkumu.

Odborné dovednosti
- studenti jsou schopni zvolit vhodnou metodologii pro určitou umělecko-pedagogickou činnost;
- studenti jsou schopni navrhnout aktuální téma pro výzkumnou činnost;
- studenti jsou schopni stanovit jasnou hypotézu či výzkumnou otázku pro výzkumnou činnost.

Obecné způsobilosti
- studenti si jsou plně vědomi specifik při výzkumné činnosti v uměleckém i pedagogickém výzkumu;
- studenti dovedou vhodně zvolit aktuální téma pro výzkumnou činnost a z něj vyplývající hypotézy či výzkumné otázky v závislosti na typu výzkumu;
- studenti volí vhodnou metodologii pro výzkumnou činnost, v závislosti na všech faktorech, které můžou tuto činnost ovlivnit;
- studenti znají základní odbornou literaturu či odborné prameny, ve kterých se dostatečně orientují a dokáží tyto zdroje využít při zpracování výzkumné zprávy.
Syllabus (in Czech)
  • Základní pojmy:
    - Základní terminologie výzkumu;
    - Kvantitativní výzkum;
    - Kvalitativní výzkum;
    - Specifika výzkumu v umění a pedagogice;
    - Volba hypotéz a výzkumných otázek;
    - Metodologie výzkumu;
    - Průběh výzkumu a jeho limity;
    - Odborný text - psaní výzkumné zprávy.
Literature
  • Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000. info
  • Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
  • HUMLOVÁ, Jana. Výzkum diváka Strašnického divadla. 2012. info
  • KERSHAW, B and H NICHOLSON. Research Methods in Theatre and Performance. Edinburgh, 2011, 248 pp. ISBN 978-0-7486-4157-4. info
  • GOULISH, MATTHEW. 39 Microlectures in Proximity of Performance. London: Routledge, 2001, 224 pp. ISBN 0-203-13733-7. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Studenti budou hodnoceni na základě vypracování vlastního výzkumného projektu malého rozsahu a ústní zkoušky z teorie výzkumu.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017.
  • Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2015/DDVL409