DDVL409 Výzkum v DaV

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 1, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
Bez vstupních požadavků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní principy výzkumu a jeho metodologie jsou jedním ze základních schopností a dovedností, kterou by si měl student v rámci magisterského stupně studia osvojit. Výzkum v umělecko-pedagogickém oboru však obsahuje různá specifika, především právě ve volbě metodologie.
Studenti se v rámci předmětu seznamují se základními principy výzkumné činnosti, a to z hlediska klasické metodologie i specifického přístupu k této tématice v umění.
Současný umělecko-pedagogický výzkum již přesahuje klasické výzkumné metody a je třeba hledat nové způsoby a možnosti pro objektivní a kvalitní kategorizaci umělecké výzkumné činnosti.
Součástí předmětu je také zpracování výzkumné zprávy formou odborného textu.

Deskriptory
Odborné znalosti
- studenti znají základní pojmy z kvalitativního a kvantitativního výzkumu;
- studenti se orientují v základních odborných pramenech tuzemských i zahraničních, zabývajících se problematikou výzkumu se zaměřením na uměleckou a pedagogickou činnost;
- studenti znají základní principy a přístupy metodologie výzkumu.

Odborné dovednosti
- studenti jsou schopni zvolit vhodnou metodologii pro určitou umělecko-pedagogickou činnost;
- studenti jsou schopni navrhnout aktuální téma pro výzkumnou činnost;
- studenti jsou schopni stanovit jasnou hypotézu či výzkumnou otázku pro výzkumnou činnost.

Obecné způsobilosti
- studenti si jsou plně vědomi specifik při výzkumné činnosti v uměleckém i pedagogickém výzkumu;
- studenti dovedou vhodně zvolit aktuální téma pro výzkumnou činnost a z něj vyplývající hypotézy či výzkumné otázky v závislosti na typu výzkumu;
- studenti volí vhodnou metodologii pro výzkumnou činnost, v závislosti na všech faktorech, které můžou tuto činnost ovlivnit;
- studenti znají základní odbornou literaturu či odborné prameny, ve kterých se dostatečně orientují a dokáží tyto zdroje využít při zpracování výzkumné zprávy.
Osnova
  • Základní pojmy:
    - Základní terminologie výzkumu;
    - Kvantitativní výzkum;
    - Kvalitativní výzkum;
    - Specifika výzkumu v umění a pedagogice;
    - Volba hypotéz a výzkumných otázek;
    - Metodologie výzkumu;
    - Průběh výzkumu a jeho limity;
    - Odborný text - psaní výzkumné zprávy.
Literatura
  • Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu, Paido, Brno 2000. info
  • Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • Švaříček, R., Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. info
  • HUMLOVÁ, Jana. Výzkum diváka Strašnického divadla. 2012. info
  • KERSHAW, B a H NICHOLSON. Research Methods in Theatre and Performance. Edinburgh, 2011, 248 s. ISBN 978-0-7486-4157-4. info
  • GOULISH, MATTHEW. 39 Microlectures in Proximity of Performance. London: Routledge, 2001, 224 s. ISBN 0-203-13733-7. info
Výukové metody
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě vypracování vlastního výzkumného projektu malého rozsahu a ústní zkoušky z teorie výzkumu.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017.