DIFA:DSDL401 Estetika a filosofie světla I - Informace o předmětu
DSDL401 Estetika a filosofie světla I
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 2/2/2. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Dita Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Pavla Beranová
Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %), Ateliér světelného designu – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění (50,00 %) - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 17
- Předpoklady
- Absolvování předmětu Estetika a filosofie světla I - DSDZ401
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Světelný design (program DIFA, N-DRAUM)
- Světelný design (program DIFA, Sce_Sd:N)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Výstupy z učení
- Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
- Osnova
- 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
- 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
- 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
- 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
- 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
- 6) Impressionismus
- 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
- 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
- 9) Nietzsche
- 10) Loïe Fuller
- 11) Freud, Jung
- 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
- 13) Světlo vědy
- 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
- Literatura
- Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
- Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
- Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
- ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
- HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
- LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
- BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
- SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
- BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
- ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
- SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
- SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
- ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
- INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
- HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
- KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
- Výukové metody
- seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
- Metody hodnocení
- Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DSDL401