DSCZ402 Costume I

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 uc_B, Wed 12:00–13:30 uc_B
Prerequisites
Successful completion of Scenography, Costume Design, Performance or Architecture in  Bachelor's degree
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
SURVIVE/PŘEŽÍT Výuka předmětu Kostým I je definována skrze osobní témata dotýkající ekologicko- politicko- kulturních aspektů tvorby. V době, kdy stále více lidí myslí nebezpečně stejným způsobem, schopnost umění znejistit třeba jen na chvíli naše obvyklé způsoby vnímání může být jeho největším přínosem. Student/ka vytváří autorský umělecký projekt na téma Oděv k přežití/ Neviditelný kostým. Dotýká se udržitelnosti /Tvořit/ Nerůst/ Neplýtvat/ a recyklace, péče, šetrnosti, minimalizace, reorganizace, zodpovědnosti. V průběhu semestru se student/ka zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s vlastním tématem, příběhem který rozpracuje skrze zkoumání hranic, možností sebevyjádření, vizuálních inspirací, dokumentace. Projekt SURVIVE/PŘEŽÍT odráží vizuální identitu tvůrce a ztělesňuje hlavní hodnoty udržitelnosti, estetiky a inkluze, poukazuje na možnosti jak učinit svět udržitelnějším, propojenějším a bezpečnějším pro současné generace i příští generace.
Learning outcomes (in Czech)
Zadané téma odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury. V první fázi zpracovává student/ka téma prací na emotivně asociativní úrovni. Fotografie, záznamy, kresba, malba, sběr tematického materiálu, zkoumání. V druhé části se zabývá hledáním zdrojů, inspirace, materiálů. Dotýká se manipulace, naléhavosti vytváří vizuální záznamy k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel příběhu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak na osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, příběhu Kostýmu /sady kostýmů/, inspirace na téma, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této fáze naučit studenta praktickým postupům v interpretaci, polaritního ukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně nakládat a znovu hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, zkušenostmi, prožitky, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Oděvu. Kostýmu. Akce. Výstupy: Výstupy práce studenta/ky je mapování osobní historie, vlastní interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází, s aspekty kritiky neplýtvání udržitelnosti, sdílení , a péče. Důležitým aspektem je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit a využít. V konečné fázi student/ka vytváří vizuální výstup svého vytvořeného autorského kostýmního konceptu 7/12 různorodých forem oděvu z materiálu určených k realizaci s ohledem na nově nabyté interpretační poznatky, databáze materiálů, které si navzájem v týmu studenti sdílejí, prověřují a kreativně využívají ve vlastním i společném tvůrčím procesu. Tak vznikne databáze udržitelných zdrojů, knihovna ekologických materiálů: ZERO WASTE, RECYCLE, SHARE, SURVIVE Výstupem je portfolio skic, dokumentace průběžných návrhů, doplněné zdroje materiálů, návrhy, texty, 1-2 realizované oděvy kostýmy, prezentace interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu, fotodokumentace.
Syllabus (in Czech)
  • Harmonogram 1. – 2 týden: hledání motivů, mapování témat, inspirační zdroje 2. – 3. týden: kresby, fotografie, inspirace, materiály, hledání firemních zdrojů, nákup materiálu 1. - 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace, dokumentace, interpretace 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační vizuální fáze projektu 6 – 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy, sběr a nákup materiálu, sdílení firemních zdrojů. Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem, databáze materiálů Návštěva Pražské křižovatky / Nová scéna, Festival německého jazyka Praha, výstavy https://www.narodni-divadlo.cz/cs/program-festivalu https://www.theater.cz/file:/// https://www.dox.cz/ https://www.ngprague.cz/udalost/4134/komentovana-prohlidka-libuse-jarcovjakova Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D realizace, Paralelní příběhy 9 - 10.týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů Workshop, přednášky a vstup do knihovny Materio http://www.happymaterials.com/cs/home/materio/ https://www.materio.cz/cs http://www.happymaterials.com/cs/home/materio/ https://www.materio.cz/cs 11.týden: písemná reflexe projektu / esej 12. – 13. týden: výroba instalace kostýmů + příprava prezentace 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, databáze, celková reflexe, realizace, obhajoba Workshop: masterclass fotodokumentace
Literature
  • Adam Geczy, Vicki Karaminas: Gastrofashion from haute Cuisine to Haute Couture: Fashion and Food Bloomsbury, 2022 ISBN-10: ‎ 1350147508, ISBN-13 ‏ : ‎ 978-1350147508
  • Andrea Kollnitz (ed.): Fashion, Performance, and Performativity: The Complex Spaces of Fashion Bloomsbury, 2021
  • Fashion Today, Colin Mc Dowel, Phaidon, London 2000 The fashion book, Phaidon 1998. info
Teaching methods
Art research, project teaching, work with text contact teaching, discussion methods, independent work of students, the art of cooperation.
Assessment methods
Classified credit based on the submission and public presentation of the assigned project during public closings, reflection (2-3 pages)
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DSCZ402