DSCZ301 Scénografie III

Divadelní fakulta
zima 2024
Rozsah
0/4/4. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Matěj Sýkora (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 8:30–11:45 uc_A
Předpoklady
Absolvování minulých semestrů předmětu, schopnost realizovat projekt v celé jeho šíři, ideově a prakticky. Na základní a porkočilé úrovni metodicky realizovat scénografické dílo od analýzy textu, zasazení tématu do širších dobových souvislostí po znalost aktuálních tendencí v inscenování klasických témat, otevřenost k tvorbě konceptuálních, dramatických a (ne)narativních strategií v literární a vizuální tvorbě. Znalost tvarosloví dobových designů a stylů umění. Osobní kreativní přístup k tématům, učenlivost, týmovost. Samostatnost v rozhodování. Schopnost zpracovat ideje v materiálu a prostoru, reálně v měřítku přemýšlet a skicovat jak rukodělně tak digitálně, mít prostorovou a technickou představivost. Základně a pokročile znát scénické technologie a umět jich využít při tvorbě díla, znát materiály a jejich světelné a akustické vlastnosti, orientovat se v prostorových a fyzikálních parametrech scény. Být schopen ideově vytvořit koncept, prostorové řešení scény a jejích stádií v rámci inscenace, vytvořit model plány k výrobě. Je požadována schopnost komunikace v tvůrčím týmu, asertivita, tvůrčí přístup k neřešitelným úkolům, humor, nadhled, vhled. Osobité chápání oboru scénografie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zvládnutí realizace vizuálně-dramatické, scénograficko-kostýmní tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace, digitálního nebo jiného uměleckého díla s přihlédnutím na hlavní téma – scénografii, autorsky vytvořit umělecké dílo. Tématem je výtvarné zpracování klasického textu současnými inscenačními prostředky a uměleckými strategiemi. Důraz je kladen na čtení a analýzu textu v kontextu současného paradigmatu doby. Student se zabývá aktuálními změnami v chápání divadla jako takového, novými myšlenkovými trendy, inscenačními metodami a strategiemi, ty v rozhovoru s pedagogem v následné práci rozvíjí. Pracuje s šíří filozofických a uměleckých vztahů. Učí se orientovat a pracovat s mezioborovostí současných uměleckých a technologických přístupů, digitálních médií a z toho vyplývajících souvislostí měnících sociálně-politické vztahy. Provádí osobní umělecký výzkum. Učí se orientovat historických, estetických, vědeckých a spirituálních kontextech současného světa a reflektovat je adekvátními uměleckýcmi postupy. Kooperovat flexibilně s textem, analýzou a tvůrčím způsobem nacházet osobitá řešení a interpretace stejně jako individuální koncepční témata. Je veden k navrhování režijně-scénografické koncepce kterou komunikuje s tvůrčím týmem na úrovni koncepčního člena týmu. Učí se analyzovat téma, souvislosti, navrhovat, realizovat a komunikovat koncepci, návrhy, model, technické plány, materiálové, světelné studie, časoprostorové řešení projektu spolu s režisérem a členy tvůrčího týmu (dramturgem, light.designérem, hudebníkem, multimediál. umělcem, zvukařem) a s herci na zkouškách. Učí se technologicky zvládat projekt od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad, modelu k plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Kriticky pracuje s informacemi, je tvůrčí, asertivní, hledá týmově i samostatně koncepční východiska inscenace nebo jiného uměleckého díla, citlivě k duchu doby. Učí se intuitivně přístupovat k otázkám. Orientuje se v prostorách divadel, studií, na jevištích různých forem, v site specific prostorech. Je připraven k maximální kreativní spolupráci v uměleckém i technickém týmu. Učí se rozvíjet a rozumí specifikům scénografie v kontextu současného umění s možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů, pracuje flefibilně s ekonomickou stránkou projektu. Získává zásadní scénografické návyky, učí se sledovat a zasahovat do více rovin dění - kontroluje všechny složky vizuální stránky po celou dobu inscenace, performance. Je schopen tvořit a číst technické plány ručně i digitálně, prakticky dovádí podklady k realizaci v dílnách s dílenskými odborníky tak aby byla zachována kvalita a cíle projektu. Učí se soustavné vzájemné interakci s ostatními složkami jevištního či volného díla. Učí se písemně reflektovat své umělecké aktivity.Písemně reflektuje svoji práci z osobního i obecného hlediska. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student je schopen autorsky vytvořit umělecké dílo, chápe smysl scénografie zná historii oboru, zkoumá ho a rozvíjí. Konstituuje režijně-scénografické, scénograficko-kostýmní, vizuální koncepce na osobní či daná témata. Je schopen realizovat své myšlenky a koncepty prakticky, autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu ke specifikům scénografie v kontextu současného umění. Uvědomuje si možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů, prezentuje autorský umělecký, scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru. Je samostatným a maximálně aktivním členem tvůrčího týmu, analyzuje téma, kriticky pracuje s informacemi, je asertivní, hledá týmově i samostatně koncepční východiska inscenace, nebo jiného uměleckého díla. Pracuje s celou škálou souvislostí od politicko-sociálních, historických, spirituálních, přes umělecká, etetická, vizuální východiska. V rámci tématu zpracovává klasický textový podklad současnými uměleckými prostředky citlivě k duchu doby pracuje s osobním přístupem, intuicí a podvědomými impulzy. Používá současné specifické strategie analýzy k umělecko-technologickému zpracování témat. Ovládá tvarosloví designu a současné filozofické, umělecké, strategie a rozvíjí je. Rozumí divadelnímu procesu a jeho specifikám. Orientuje se v prostorách divadel, studií, na jevištích různých forem, v site specific prostorech a využívá nové přístupy k chápání v jejich využití. Procesuálně rozvíjí téma, tvoří ilustrace, skici v průběhu komunikace s režisérem. Pracuje s vědomím mezioborovosti umění. Je autorsky aktivní, zvládá základní umělecké a řemeslné výrazové prostředky scénografické tvorby. Umělecky i technicky vytváří projekty od konceptu přes design návrhů, dramatických skic, časoprostorových narativních řad, modelu k plánům v měřítku a jejich realizaci v materiálu a prostoru. Písemně reflektuje svoji práci z osobního i obecného hlediska.
Osnova
  • ZS: 1/ úkol: Zpracování klasického evropského dramatu vlastními koncepčními postupy se znalostí a rozvíjením současných inscenačních postupů s vědomým předešlých historických řešení. 2/ doplňkový úkol: Videoklip, reklama na volné téma, digitální zpracování. 3 minuty. Pedagog scénografie na Bc stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace ( klipu, jiné formy umění) a řeší základní osnovu scénograficko/režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla, exteriérů. Pedagog vyžaduje po studentech vrcholně aktivní, osobní přístup s kritickými poznámkami, kdy všechny nápady a poznámky jsou konzultovány jako relevantní s odpovědností tvůrců. Studenti se kultivují v umění rozhovoru, přesných formulací, psychologicky se zocelují. 1. týden: 1/, 2/seznámení se s tématy, hledání osobních a společenských souvislostí. 1/ základní kontext díla, představení jiných zpracování podobné problematiky, hledání možností aktuálních strategií inscenování v souvislosti s tématem 2. týden: 1/ Hlubší analýza tématu, textu, intuitivní kresby, asociace, související osobní témata. 3. týden: 1/volné skici, koláže, doprovodné texty, analýza teoretických, uměleckých a osobních přístupů k tématu, definování inscenačních strategií, které vytváří strukturu a celkový postoj k inscenování historických textů, definice důvodů a souvislostí, které komplexně mění psychologii zpracování, slovní a jazykové významy, tělové a gender vztahy, prostorové, materiálové a další souvislosti a konečně pozici diváka v rámci inscenace a tím i specifickou percepci díla a celkového inscenačnímu prostoru. 2./ rozhovor nad tématem, inspiracemi. 4. týden: 1/ skici, ilustrace, vize, asociativní a konceptuální roviny tématu, obrazy, materiály a jejich jazyk, formulace základního koncepčního přístupu, odůvodnění využití prostoru určitým způsobem, tvorba prostoru, komunikace s prostorem. 5. týden: 1/Hrubý komiks-scénosled, základní uzly příběhu, první návrhy prostorové koncepce a jejího vývoje, iracionální vstupy, nedramatické prvky, podrývání příběhu a smyslu, zpochybnění přístupu, jeho zpětná analýza, hledání podvratných hodnot v tématu, 2/ základní rozvržení tématu, cíle a prostředky zpracování, skici. 6. týden: 1/ hledání nových možností, paralelní příběhy, osobní, konceptuální, dekonstruktivní a performativní aspekty procesu, ironické a dvojsmyslné nekorektní obrazy a jejich vizuální akvality, víceúhlovost vnímání a frontální filozofie percepce a její kritika v současných sociálně-vizuálních vztazích a z toho plynoucí vizuální možnosti (pohledu) obrazu. 2/ zpracování nevědomých přístupů, uvolnění a představa časoprostorového uspořádání klipu. 7. týden: 1/ zásadní pozitiva, přínos tématu pro osobní růst, syntéza přístupů, materiálové vzorky, situační skici, druhá verze návrhů. 2/ vzorky záznamů, digitální skici a glosy k tématu, možnosti a struktura příběhu, dramatičnost klipu a její současné podoby, 8. týden: 1/ vývoj návrhů, perspektivy digitální forma, 2/ klip, hrubá verze, světlo, zvuk, dynamika, 9. týden: 1/ definitivní scénosled, finální tvar v prostoru, vývojové řady, světelné stavy, kontrola naplněnosti cílů v prostoru, tvarech, materiálech, situacích. 2/ zpochybnění – hledání dalších rovin a možností. 10.týden: 2/ hlavní body scénáře, atmosféra, práce se střihem, časem, gradací, diskuse. 1/ individuální problémy realizace, řešení specifických problémů, detaily, kontrasty, vztahy. 11.týden: 1/ půdorysy, poslední varianty mobiliáře, designy jednotlivých jednání inscenace, definitivní perspektivní zpracování ručně a digitálně. 2/ fokus, detail, plány, kompozice, struktura 12.týden: 1/model, návrhy, instalace prezentace... 2/ finální tvar, postprodukce. 13.týden: 1/ instalace prezentace, text obhajoby, 2/ rozhovor nad textovou esejí, hledání a ověření formy instalace.
Literatura
    doporučená literatura
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity, nakladatelství Na konári 2011, ISBN: 978-80-904487-2-8
  • LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007, ISBN: 978-80-88987-81-9
  • BERGHAUS, Günter: Avant-Garde Performance, – New York: Palgrave Macmillan 2005, ISBN-10: 1403946442 - ISBN-13: 978-1403946447
  • CARLSON, Marvin. Dejiny divadelných teórií. Bratislava: Divadelný ústav, 2006, ISBN: 8088987237
  • LIPOWETZSKY, Gilles: Éra prázdnoty, Prostor 2003, ISBN: 80-7260-085-0
  • BARTHES, Ronald: Světlá komora - poznámky k fotografii, Fra 2005, ISBN: 978-80-86603-28-5
  • FOUCAULT, Michel: Slova a věci, Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1713-2 https://www.kosmas.cz/knihy/135703/slova-a-veci/
  • ZÁLEŠÁK, Jan: Umění spolupráce, Akademie výtvarných umění 2011. ISBN: 978-80-87108-26-0
  • VERGINE, Lea: Body Art and Performance : the body as language, Milano: Skira 2000, ISBN: 8881186535 9788881186532 8881186896 9788881186891
Výukové metody

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Metody hodnocení
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DSCZ301