DIFA:DDVZ117 Teorie divadla I - Informace o předmětu
DDVZ117 Teorie divadla I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 12:00–13:30 1
- Předpoklady
- Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Úvod do studia kultury, Dějiny světového divadla
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadlo a výchova (program DIFA, Div_vych:B)
- Cíle předmětu
- CÍLE
- Seznámit se se základní divadelní terminologií, aplikovat ji do vlastního odborného slovníku.
- Propojit získávaný teoretický základ a odbornou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.
DESKRIPTORY
V rámci předmětu se student rozvíjí:
- ve znalosti základních divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci a reflexi divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat jednotlivé složky divadelní inscenace v právě zhlédnutém představení;
- diskutovat viděné představení se spolužáky a základně při tom popsat hlavní užité divadelní prostředky;
- napsat jednoduchý popis zhlédnutého představení dle zadaní pedagoga. - Osnova
- Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou).
Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
Náplní předmětu jsou především ústní a písemné rozbory profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování základní teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
Základní rozvíjenou písemnou formou je POPIS a ROZBOR.
- Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou).
- Literatura
- Aristoteles. Poetika. Praha: Jan Laichner, 1948. info
- Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
- CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS, 1998, 444 s. ISBN 80-7068-129-2. info
- CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS, 2006, 131 s. ISBN 80-239-7905-1. info
- Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
- Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
- Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
- Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
- RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
- časopisy Amatérská scéna, Tvořivá dramatika, Svět a divadlo
- zpravodaje celostátních přehlídek. info
- další divadelní a kulturní periodika a příslušné webové stránky. info
- Výukové metody
- Formy výuky: přednáška, seminář, cvičení
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, heuristické metody, samostatná práce studentů - Metody hodnocení
- Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů - aktivní zapojení v hodinách, společné diskuse, samostatné písemné práce, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDVZ117