DDVZ117 Teorie divadla I

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Kamila Konývková Kostřicová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–16:00 2
Předpoklady
EVER ( DDVL117 Teorie divadla I )
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Úvod do studia kultury, Dějiny světového divadla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLE
- Seznámit se se základní divadelní terminologií, aplikovat ji do vlastního odborného slovníku.
- Propojit získávaný teoretický základ a odbornou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.

DESKRIPTORY
V rámci předmětu se student rozvíjí:
- ve znalosti základních divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci a reflexi divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat jednotlivé složky divadelní inscenace v právě zhlédnutém představení;
- diskutovat viděné představení se spolužáky a základně při tom popsat hlavní užité divadelní prostředky;
- napsat jednoduchý popis zhlédnutého představení dle zadaní pedagoga.
Osnova
  • Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou).
    Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
    Náplní předmětu jsou především ústní a písemné rozbory profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování základní teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
    Základní rozvíjenou písemnou formou je POPIS a ROZBOR.
Literatura
  • Aristoteles. Poetika. Praha: Jan Laichner, 1948. info
  • Bernard, J. Co je to divadlo. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • CÍSAŘ, J., et. al. Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. Praha: IPOS. 444 s. ISBN 80-7068-129-2. 1998. info
  • CÍSAŘ, J. Divadelní jarmárka Jana Císaře. Hradec Králové: Volné sdružení východočeských divadelníků a Středisko amatérské kultury IMPULS. 131 s. ISBN 80-239-7905-1. 2006. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavlovský, P. a kol. Základní pojmy divadla - teatrologický slovník. Praha: Nakladatelství Libri a Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7277-194-9. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • časopisy Amatérská scéna, Tvořivá dramatika, Svět a divadlo
  • zpravodaje celostátních přehlídek. info
  • další divadelní a kulturní periodika a příslušné webové stránky. info
Výukové metody
Formy výuky: přednáška, seminář, cvičení
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, A/V, diskuzní metody, heuristické metody, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů - aktivní zapojení v hodinách, společné diskuse, samostatné písemné práce, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.