DDMZ508 Management – organizační chování
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každý sudý pátek 8:30–10:00 104
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Organizační management a organizační chování.
- Organizační chování v uměleckých institucích.
- Individuální chování, komunikace a konflikty.
- Vztahové chování a leadership.
- Etické chování.
- Entrepreneurship.
- Kreativita a inovace.
- Umění síťování.
- Literatura
- povinná literatura
- OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
- COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Samostudium je seminarizováno kontaktními semináři dle stanoveného harmonogramu (viz studijní materiály). - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení zapojení do diskusí během předmětu (monitoring samostudia) a prezentace využití poznatků pro producentský záměr.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- V MS Teams je zřízen tým, který slouží pro koordinaci výuky předmětu a odevzdávání průběžných seminárních úkolů.
DDMZ508 Management – organizační chování
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- každý sudý pátek 12:00–13:30 104
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Organizační management a organizační chování.
- Organizační chování v uměleckých institucích.
- Individuální chování, komunikace a konflikty.
- Vztahové chování a leadership.
- Etické chování.
- Entrepreneurship.
- Kreativita a inovace.
- Umění síťování.
- Literatura
- povinná literatura
- OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
- COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Samostudium je seminarizováno kontaktními semináři dle stanoveného harmonogramu (viz studijní materiály). - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení zapojení do diskusí během předmětu (monitoring samostudia) a prezentace využití poznatků pro producentský záměr.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azRhJop2THrwLv7YaAtQD06K0EHmdNxMQzuaNVpFmaWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4186fc0-259e-4ae8-af4c-c1257b9935ce&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
V MS Teams je zřízen tým Mngmnt 6 a 7, který slouží pro koordinaci výuky předmětu a odevzdávání průběžných seminárních úkolů.
DDMZ508 Management – organizační chování
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 8:30–9:15 104, Pá 9:15–10:00 104
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Organizační management a organizační chování.
- Organizační chování v uměleckých institucích.
- Individuální chování, komunikace a konflikty.
- Vztahové chování a leadership.
- Etické chování.
- Entrepreneurship.
- Kreativita a inovace.
- Umění síťování.
- Literatura
- povinná literatura
- OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
- COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Samostudium je seminarizováno kontaktními semináři dle stanoveného harmonogramu (viz studijní materiály). - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení zapojení do diskusí během předmětu (monitoring samostudia) a prezentace využití poznatků pro producentský záměr.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a71cd1ce748f5494e9f646ccf444d1c57%40thread.tacv2/conversations?groupId=1a6e1444-8086-4e4d-bb1d-3df1e0f1d6be&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
Instrukce pro výuku v nouzovém stavu/karanténě:
V MS Teams je zřízen tým Mngmnt 6 a 7, kde v rámci kanálu Organizační chování probíhají on-line diskuse v čase stanoveném rozvrhem dle dohodnutého harmonogramu.
K 1. 10. 2020 jsou všichni studenti součástí týmu a jsou aktivní.
DDMZ508 Management - Organizační chování
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 1/1/4. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 10:15–11:45 104
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na jevištní management a technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní manažerství se zaměřením na produkční management (program DIFA, B-DRAUM)
- Jevištní technologie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Manažerský kvocient.
- Organizování, rozhodování, ovlivňování.
- Synergický management.
- Vedení lidí, týmů a firem.
- Management a umění.
- Mezinárodní entrepreneurship v umění.
- Etika uměleckého managementu.
- Literatura
- povinná literatura
- OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
- COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu. - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace zadaných úkolů.
- Navazující předměty
DDMZ508 Management II - Organizační chování
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 10:15–11:45 305
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management I - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny managementu a řízení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Manažerský kvocient.
- Organizování, rozhodování, ovlivňování.
- Synergický management.
- Vedení lidí, týmů a firem.
- Mangement a umění.
- Mezinárodní entrepreneurship v umění.
- Etika uměleckého managmentu.
- Literatura
- povinná literatura
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- Výukové metody
- Seminář
práce s literaturou zaměřené na studium a pochopení obsahu metod strategické annalýzy
kreativní myšlení
brainstorming
empirické metody analýzy
sestavení prezentace -reflexe vlastního řešení
produkční metody
diskuse nad prezentací - skupinová kooperativní výuka
rétorika - schopnost argumentace
kritické myšlení
* Student prostuduje část podkladové literatury - týkající se strategických záměrů a jejich přípravy.
* Student provede volbu základních východisek prducentského záměru
* Student provede volby metod a formulaci hypotéz - a navazující operacionalizaci otázek pro empirické zjišťování podmínek prostředí (obecné prostředí, oborové prostředí, interní prostředí)
* Student provede empirická šetření k získání nezbytných informací k producenskému záměru.
* Student zpracuje SWOT analýzu a použije logické matice souvislostí k vyhodnocení důležitosti jednotlivých komponent a vztahů záměru
* Student zvolí strategii producentského záměru
* Student zpracuje pracuje prezentaci strategické analýzy producentského záměru v POWER-POINTU,
* Student před ostatními studenty v ročníku provede prezentaci s komentářem. Navazuje diskuse celéjo ročníku k prezentaci
ZS:
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace.
DDMZ508 Management - Organizační chování III
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. David Lobpreis, MBA (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 12:00–13:30 107
- Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíle: Naučit studenty použít poznatků z nejmodernější literatury ke koncipování producentského záměru. Formulovat vizi záměru, cíle, nalézt a formulovat problémy, které je třeba řešit pro naplnění cílů. Seznámit studenty s metodami strategické analýzy. Formulovat hypotézy vztažené k řešeným problémům podnikatelského záměru. Zvolit vhodnou metodu tvorby záměru, jako projektu. Vhodně zvolit empirické metody zkoumání prostředí záměru, úrovně oborového prostředí a vlastních sil a moci řešitele. Provést a prezentovat na semináři komplexní strategickou analýzu obecného, oborového a vnitřního prostředí připravovaného producentského záměru, shrnující SWOT analýzu a stanovit strategii realizace záměru. Deskriptory: Student je schopen rozpoznat ve společenském prostředí příležitosti k vytvoření projektu (kulturního díla, nebo založení či zefektivnění činnosti kulturní instituce) která rozvíjí kulturu národa ve stanovené oblasti, je určena vymezeným sociálním skupinám obyvatelstva, je realizována ve stanoveném čase, případně v rámci ekonomických limitů. Student je schopen formulovat vizi, misi a cíle producentského záměru, provést komplexní strategickou analýzu společenských a ostatních podmínek realizace záměru. Je schopen posoudit i své vlastní schopnosti jednání s lidmi a subjekty a míru moci, kterou přitom disponuje. Je schopen pomocí metod strategické analýzy provést komplexní posouzení realizovatelnosti záměru a stanovit strategii, vedoucí k jeho uskutečnění.
- Osnova
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
Použít k vytvoření konceptu producentského záměru odbornou literaturu, zaměřenou na využití manažerského kvocientu MQ = IQ+EQ+PQ (podle Yo Owena)
Vytvořit a prezentovat v Pwer-Pointu úvodní část vlastního producentského záměru a obhájit vlastní přístupy v kolektivní diskusi v ročníku.
Formulovat vizi vlastního producentského záměru při použítí metod strategické analýzy
Budou použity:
1. SLEPT - analýza obecného prostředí.
2. Porterova analýza pěti sil - analýza oborového prostředí;
3. Analýza stakeholderů;
4. Funkční analýzy vlastních potenciálů;
Výsledky analýz budou shrnuty do SWOT analýzy producentského záměru.
Bude formulována strategie postupu řešení.
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
- Literatura
- Výukové metody
- Seminář
práce s literaturou zaměřené na studium a pochopení obsahu metod strategické annalýzy
kreativní myšlení
brainstorming
empirické metody analýzy
sestavení prezentace -reflexe vlastního řešení
produkční metody
diskuse nad prezentací - skupinová kooperativní výuka
rétorika - schopnost argumentace
kritické myšlení
* Student prostuduje část podkladové literatury - týkající se strategických záměrů a jejich přípravy.
* Student provede volbu základních východisek prducentského záměru
* Student provede volby metod a formulaci hypotéz - a navazující operacionalizaci otázek pro empirické zjišťování podmínek prostředí (obecné prostředí, oborové prostředí, interní prostředí)
* Student provede empirická šetření k získání nezbytných informací k producenskému záměru.
* Student zpracuje SWOT analýzu a použije logické matice souvislostí k vyhodnocení důležitosti jednotlivých komponent a vztahů záměru
* Student zvolí strategii producentského záměru
* Student zpracuje pracuje prezentaci strategické analýzy producentského záměru v POWER-POINTU,
* Student před ostatními studenty v ročníku provede prezentaci s komentářem. Navazuje diskuse celéjo ročníku k prezentaci
ZS:
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace.
DDMZ508 Management - Organizační chování III
Divadelní fakultazima 2015
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. David Lobpreis, MBA (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíle: Naučit studenty použít poznatků z nejmodernější literatury ke koncipování producentského záměru. Formulovat vizi záměru, cíle, nalézt a formulovat problémy, které je třeba řešit pro naplnění cílů. Seznámit studenty s metodami strategické analýzy. Formulovat hypotézy vztažené k řešeným problémům podnikatelského záměru. Zvolit vhodnou metodu tvorby záměru, jako projektu. Vhodně zvolit empirické metody zkoumání prostředí záměru, úrovně oborového prostředí a vlastních sil a moci řešitele. Provést a prezentovat na semináři komplexní strategickou analýzu obecného, oborového a vnitřního prostředí připravovaného producentského záměru, shrnující SWOT analýzu a stanovit strategii realizace záměru. Deskriptory: Student je schopen rozpoznat ve společenském prostředí příležitosti k vytvoření projektu (kulturního díla, nebo založení či zefektivnění činnosti kulturní instituce) která rozvíjí kulturu národa ve stanovené oblasti, je určena vymezeným sociálním skupinám obyvatelstva, je realizována ve stanoveném čase, případně v rámci ekonomických limitů. Student je schopen formulovat vizi, misi a cíle producentského záměru, provést komplexní strategickou analýzu společenských a ostatních podmínek realizace záměru. Je schopen posoudit i své vlastní schopnosti jednání s lidmi a subjekty a míru moci, kterou přitom disponuje. Je schopen pomocí metod strategické analýzy provést komplexní posouzení realizovatelnosti záměru a stanovit strategii, vedoucí k jeho uskutečnění.
- Osnova
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
Použít k vytvoření konceptu producentského záměru odbornou literaturu, zaměřenou na využití manažerského kvocientu MQ = IQ+EQ+PQ (podle Yo Owena)
Vytvořit a prezentovat v Pwer-Pointu úvodní část vlastního producentského záměru a obhájit vlastní přístupy v kolektivní diskusi v ročníku.
Formulovat vizi vlastního producentského záměru při použítí metod strategické analýzy
Budou použity:
1. SLEPT - analýza obecného prostředí.
2. Porterova analýza pěti sil - analýza oborového prostředí;
3. Analýza stakeholderů;
4. Funkční analýzy vlastních potenciálů;
Výsledky analýz budou shrnuty do SWOT analýzy producentského záměru.
Bude formulována strategie postupu řešení.
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
- Literatura
- Výukové metody
- Seminář
práce s literaturou zaměřené na studium a pochopení obsahu metod strategické annalýzy
kreativní myšlení
brainstorming
empirické metody analýzy
sestavení prezentace -reflexe vlastního řešení
produkční metody
diskuse nad prezentací - skupinová kooperativní výuka
rétorika - schopnost argumentace
kritické myšlení
* Student prostuduje část podkladové literatury - týkající se strategických záměrů a jejich přípravy.
* Student provede volbu základních východisek prducentského záměru
* Student provede volby metod a formulaci hypotéz - a navazující operacionalizaci otázek pro empirické zjišťování podmínek prostředí (obecné prostředí, oborové prostředí, interní prostředí)
* Student provede empirická šetření k získání nezbytných informací k producenskému záměru.
* Student zpracuje SWOT analýzu a použije logické matice souvislostí k vyhodnocení důležitosti jednotlivých komponent a vztahů záměru
* Student zvolí strategii producentského záměru
* Student zpracuje pracuje prezentaci strategické analýzy producentského záměru v POWER-POINTU,
* Student před ostatními studenty v ročníku provede prezentaci s komentářem. Navazuje diskuse celéjo ročníku k prezentaci
ZS:
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace.
DDMZ508 Management - Organizační chování III
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Ing. Ivan Hálek, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jan Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cíle: Naučit studenty použít poznatků z nejmodernější literatury ke koncipování producentského záměru. Formulovat vizi záměru, cíle, nalézt a formulovat problémy, které je třeba řešit pro naplnění cílů. Seznámit studenty s metodami strategické analýzy. Formulovat hypotézy vztažené k řešeným problémům podnikatelského záměru. Zvolit vhodnou metodu tvorby záměru, jako projektu. Vhodně zvolit empirické metody zkoumání prostředí záměru, úrovně oborového prostředí a vlastních sil a moci řešitele. Provést a prezentovat na semináři komplexní strategickou analýzu obecného, oborového a vnitřního prostředí připravovaného producentského záměru, shrnující SWOT analýzu a stanovit strategii realizace záměru. Deskriptory: Student je schopen rozpoznat ve společenském prostředí příležitosti k vytvoření projektu (kulturního díla, nebo založení či zefektivnění činnosti kulturní instituce) která rozvíjí kulturu národa ve stanovené oblasti, je určena vymezeným sociálním skupinám obyvatelstva, je realizována ve stanoveném čase, případně v rámci ekonomických limitů. Student je schopen formulovat vizi, misi a cíle producentského záměru, provést komplexní strategickou analýzu společenských a ostatních podmínek realizace záměru. Je schopen posoudit i své vlastní schopnosti jednání s lidmi a subjekty a míru moci, kterou přitom disponuje. Je schopen pomocí metod strategické analýzy provést komplexní posouzení realizovatelnosti záměru a stanovit strategii, vedoucí k jeho uskutečnění.
- Osnova
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
Použít k vytvoření konceptu producentského záměru odbornou literaturu, zaměřenou na využití manažerského kvocientu MQ = IQ+EQ+PQ (podle Yo Owena)
Vytvořit a prezentovat v Pwer-Pointu úvodní část vlastního producentského záměru a obhájit vlastní přístupy v kolektivní diskusi v ročníku.
Formulovat vizi vlastního producentského záměru při použítí metod strategické analýzy
Budou použity:
1. SLEPT - analýza obecného prostředí.
2. Porterova analýza pěti sil - analýza oborového prostředí;
3. Analýza stakeholderů;
4. Funkční analýzy vlastních potenciálů;
Výsledky analýz budou shrnuty do SWOT analýzy producentského záměru.
Bude formulována strategie postupu řešení.
- Samostatně prostudovat vybrané části povinné literatury zaměřené na provedení strategické analýzy producentckého záměru.
- Literatura
- Výukové metody
- Seminář
práce s literaturou zaměřené na studium a pochopení obsahu metod strategické annalýzy
kreativní myšlení
brainstorming
empirické metody analýzy
sestavení prezentace -reflexe vlastního řešení
produkční metody
diskuse nad prezentací - skupinová kooperativní výuka
rétorika - schopnost argumentace
kritické myšlení
* Student prostuduje část podkladové literatury - týkající se strategických záměrů a jejich přípravy.
* Student provede volbu základních východisek prducentského záměru
* Student provede volby metod a formulaci hypotéz - a navazující operacionalizaci otázek pro empirické zjišťování podmínek prostředí (obecné prostředí, oborové prostředí, interní prostředí)
* Student provede empirická šetření k získání nezbytných informací k producenskému záměru.
* Student zpracuje SWOT analýzu a použije logické matice souvislostí k vyhodnocení důležitosti jednotlivých komponent a vztahů záměru
* Student zvolí strategii producentského záměru
* Student zpracuje pracuje prezentaci strategické analýzy producentského záměru v POWER-POINTU,
* Student před ostatními studenty v ročníku provede prezentaci s komentářem. Navazuje diskuse celéjo ročníku k prezentaci
ZS:
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení prezentace. - Další komentáře
- Studijní materiály
DDMZ508 Management – organizační chování
Divadelní fakultazima 2022
Předmět se v období zima 2022 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Blanka Chládková (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně zakončený první rok magisterského studia. Úspěšně absolvovaný předmět Management - strategické řízení.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní manažerství se zaměřením na Producenství (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- „Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU“
Naučit studenty aplikovat poznatky z aktuální literatury, případů a pramenů managementu v umění ve vlastní producentské (tzn. vrcholově řídící) budoucí praxi.
Podnítit studenty ke kritickému myšlení (ne každá metoda je v daném případě aplikovatelná) a k diskusi k etickým aspektům řízení uměleckých institucí.
Seznámit studenty s problematikou mezinárodní spolupráce a parametry mezinárodního entrepreneurshipu. - Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu bude:
- seznámen s aktuálními prameny teoretického managementu, tj. jak řízení, tak vedení uměleckých institucí,
- aplikovat kritické myšlení pro analýzu a výběr vhodných metod a postupů,
- znát problematiku aktuální mezinárodní spolupráce v oblasti uměleckého managementu,
- vnímat vliv řídících rozhodnutí na celkový etický kontext umělecké instituce i uměleckého sektoru obecně. - Osnova
- Organizační management a organizační chování.
- Organizační chování v uměleckých institucích.
- Individuální chování, komunikace a konflikty.
- Vztahové chování a leadership.
- Etické chování.
- Entrepreneurship.
- Kreativita a inovace.
- Umění síťování.
- Literatura
- povinná literatura
- OWEN, Jo. How to Lead: What the best leaders know, do and say. UK: Pearson, 2012, 336 s. ISBN 978-0-273-76971-2. info
- SCHERMERHORN, John R. Management. John Wiley &Sons, 2012, 624 s. ISBN 978-1-118-11392-9. info
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- VARBANOVA, Lidia. International Entrepreneurship in the Arts. Taylor & Francis, 2016, 444 s. ISBN 978-1-317-54900-0. info
- DRAGOJEVIĆ, Milena a Sanjin DRAGOJEVIĆ. Arts management in turbulent times: adaptable quality management : navigating the arts through the winds of change. 2005. ISBN 90-6650-083-2. info
- DRAGIĆEVIĆ ŠEŠIĆ, Milena. Cultural Diplomacy: Arts, Festivals and Geopolitics. Bělehrad: Creative Europe Desk Serbia, 2017, 411 s. ISBN 978-86-85033-34-6. info
- COVEY, Stephen R. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change. Mango Media Inc., 2016. ISBN 978-1-63353-310-3. info
- COVEY, Stephen Richards. 7 návyků skutečně efektivních lidí. 2. vyd. Praha: Management Press, 2007, 342 s. ISBN 978-80-7261-156-0. info
- doporučená literatura
- VARBANOVA, Lidia. Strategic management in the arts. 1. vyd. New York: New York Routledge, 2013, 358 s. ISBN 978-0-415-53003-3. info
- Owen, J. Tři pilíře úspěšného manažera. 1 ed. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. 224 str. ISBN 978-80-2400-3. info
- BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. ISBN 978-80-247-3275-6. info
- JIŘÍ, Plamínek. Vedení lidí, týmů a firem - Praktický atlas managementu. Praza: Grada Publishing a.s, 2008, 204 s. ISBN 978-80-247-2448-5. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management: vedení, spolepráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha, 2000, 328 s. ISBN 80-7203-258-5. info
- Výukové metody
- Forma výuky: pravidelný seminář probíhá v anglickém jazyce
Student pracuje s interaktivními osnovami za účelem samostatné přípravy pro řešení zadaných úkolů a pro účely samostudia (doplnění kontextů a příkladů z praxe)
Metody výuky: práce s textem, diskuzní metody, práce s obrazem, kritické myšlení, skupinová kooperativní výuka, analýza textu.
Samostudium je seminarizováno kontaktními semináři dle stanoveného harmonogramu (viz studijní materiály). - Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet na základě hodnocení zapojení do diskusí během předmětu (monitoring samostudia) a prezentace využití poznatků pro producentský záměr.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azRhJop2THrwLv7YaAtQD06K0EHmdNxMQzuaNVpFmaWw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f4186fc0-259e-4ae8-af4c-c1257b9935ce&tenantId=1ddc5806-8e3d-4892-b879-473865749a0e
V MS Teams je zřízen tým Mngmnt 6 a 7, který slouží pro koordinaci výuky předmětu a odevzdávání průběžných seminárních úkolů.
- Statistika zápisu (nejnovější)