DIFA:DDMZ504 Marketing v umění - Informace o předmětu
DDMZ504 Marketing v umění
Divadelní fakultazima 2025
- Rozsah
- 1/1/3. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 12:00–13:30 104
- Předpoklady
- Absolvování bakalářského stupně studia Divadelní produkce (dříve Divadelního manažerství a Jevištní technologie) či obdobného typu studijního programu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:N)
- Cíle předmětu
- CÍL
Cílem předmětu je seznámit studující se specifiky marketingu umění a procesem rozvoje publika (audience development). Umožnit jim pochopit základní principy tohoto procesu a prostřednictvím prezentovaných případových studií z oblasti kultury a umění demonstrovat jeho možnosti.
Předmět rozšiřuje znalosti z oblasti marketingu a marketingových komunikací nabytých v předchozím studiu (především Marketing I, Marketing II, Základy marketingového výzkumu, Marketingové komunikace) a aplikuje je v oblasti kultury a umění. - Výstupy z učení
- DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Studující dokáže:
- popsat specifika marketingu umění vycházející z povahy uměleckého produktu a kontextu prostředí,
- vysvětlit termín trh s uměním a popsat subjekty na tomto trhu působící,
- vysvětlit pojem audience development a popsat jeho základní principy,
- popsat proces rozvoje publika a jeho možné modely,
- popsat proces mapování a segmentace stávajícího a potenciálního publika,
- popsat a vysvětlit specifika marketingového mixu různých typů uměleckých produktů,
- zhodnotit vývoj a současné výzvy rozvoje publika.
DOVEDNOSTI
Studující umí:
-na základě témat zadaných vyučující samostatně zmapovat prostředí trhu s uměním, zvolit odpovídající případy z oblasti marketingu umění a rozvoje publika, zanalyzovat je a zpracovat formou případových studií,
- jednotlivé případy kriticky zhodnotit a na jejich základě navrhnout doporučení pro uměleckou praxi,
- prezentovat případové studie a diskutovat s nimi související doporučení se svými kolegy a vyučující předmětu,
- reflektovat vývoj v současném marketingu umění v diskusi s vyučující a se svými kolegy.
ZPŮSOBILOSTI
Studující je schopen:
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané vyučující,
- samostatně vyhledat odpovídající materiály a informace potřebné ke zpracování zadaných úkolů,
- pro práci s odbornou literaturou efektivně využívat společný profesionální slovník oboru,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny a v odpovídající kvalitě,
- sledovat aktuální trendy v oblasti marketingu umění. - Osnova
- - Širší kontext marketingu umění
- Práce s publikem a jeho rozvoj
- Marketingový výzkum v oblasti kulturních a kreativních odvětví
- Produkt z hlediska marketingu umění
- Práce se značkou
- Cenotvorba v marketingu umění
- Jak zpřístupňovat umění
- Plánování, řízení a vedení v oblasti umělecko-marketingových procesů - Literatura
- povinná literatura
- HILL, Elizabeth. Creative arts marketing. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-21376-0. info
- Interaktivní osnovy k předmětu v IS JAMU
- doporučená literatura
- BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
- Kotler, P., Scheff, J.: Standing Room Only. Harvard Business School Press, 1997, ISBN 0875847374. info
- https://www.artscouncil.org.uk
- https://creative.gov.au
- https://www.creativescotland.com
- Výukové metody
- FORMY VÝUKY
Přednáška/seminář
- Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3
VÝUKOVÉ METODY
Studující poznatky získané studiem vybraných textů reflektuje, diskutuje a ověřuje v seminárně vedené výuce a v odborných debatách s vyučující a ostatními studujícími. Promítá je rovněž v přípravě svého producentského záměru.
Vyučující používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody, řešení problémů
- Metody vytváření dovedností
- Individuální výuka, samostatná práce studentů
- Kritické myšlení - Metody hodnocení
- Zimní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, kontinuálně se prostřednictvím studia zadaných textů připravovat na seminárně vedené prezenční hodiny a nabyté poznatky zúročit v marketingových/komunikačních částech svého producentského záměru.
Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost v semináři: 40 % hodnocení,
- kvalita přípravy a diskuse v seminárně vedených hodinách: 60 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby vyučující (slouží k ověření znalostí, dovedností a způsobilostí studenta).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DDMZ504