DDMZ504 Marketing v umění

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
1/1/3. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 106
Předpoklady
Absolvování bakalářského stupně studia Divadelní produkce (dříve Divadelního manažerství a Jevištní technologie) či obdobného typu studijního programu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky marketingu umění a procesem rozvoje publika (audience development). Umožnit jim pochopit základní principy tohoto procesu a prostřednictvím prezentovaných případových studií z oblasti kultury a umění demonstrovat jeho možnosti.

Předmět rozšiřuje znalosti z oblasti marketingu a marketingových komunikací nabytých v předchozím studiu (především Marketing I, Marketing II, Základy marketingového výzkumu, Marketingové komunikace) a aplikuje je v oblasti kultury a umění.

Výstupy z učení
DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- popsat specifika marketingu umění vycházející z povahy uměleckého produktu a kontextu prostředí,
- vysvětlit termín trh s uměním a popsat subjekty na tomto trhu působící,
- vysvětlit pojem audience development a popsat jeho základní principy,
- popsat proces rozvoje publika a jeho možné modely,
- popsat proces mapování a segmentace stávajícího a potenciálního publika,
- popsat a vysvětlit specifika marketingového mixu různých typů uměleckých produktů,
- zhodnotit vývoj a současné výzvy rozvoje publika.

DOVEDNOSTI
Student umí:
-na základě témat zadaných pedagogem samostatně zmapovat prostředí trhu s uměním, zvolit odpovídající případy z oblasti marketingu umění a rozvoje publika, zanalyzovat je a zpracovat formou případových studií,
- jednotlivé případy kriticky zhodnotit a na jejich základě navrhnout doporučení pro uměleckou praxi,
- prezentovat případové studie a diskutovat s nimi související doporučení se svými kolegy a pedagogem předmětu,
- reflektovat vývoj v současném marketingu umění v diskusi s pedagogem a se svými kolegy.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem,
- samostatně vyhledat odpovídající materiály a informace potřebné ke zpracování zadaných úkolů,
- pro práci s odbornou literaturou efektivně využívat společný profesionální slovník oboru,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny a v odpovídající kvalitě,
- sledovat aktuální trendy v oblasti marketingu umění.
Osnova
  • - Úvod do marketingu umění a audience development
    - Specifika situačních analýz v marketingu umění
    - Specifika trhu s uměním a segmentace publika
    - Tržní umístění a budování značky v umění
    - Marketingový mix uměleckého produktu
    - Marketingové komunikace na trhu s uměním
    - Modely konceptu rozvoje publika
    - Hrozby a příležitosti aplikace audience development
Literatura
    povinná literatura
  • Morris, Hargreaves, McIntyre: Strategic Marketing And Audience Development for Cultural Organisations. Goldsmith University London, 2009. info
  • Arts-based segmentation research: http://www.artscouncil.org.uk/what-we-do/research-and-data/arts-audiences/arts-based-segmentation-research/. info
  • Culture Segments: http://www.lateralthinkers.com/culturesegments.html The Experts´ Guide to Marketing the Arts: http://artsmarketing.org/resources/practical-lessons/practical-lessons. info
  • Wallace Studie in Building Arts Audience: www.wallacefoundation.org, sekce Knowledge centre. info
  • Interaktivní osnovy k předmětu v IS JAMU
  • Re:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013. 1 soubor PDF. ISBN 978-80-7008-319-2. info
  • BYRNES, William J. Management and the Arts. ilustrované vydání. Taylor & Francis, 2009, 476 s. ISBN 978-0-240-81004-1. info
    doporučená literatura
  • Bernstein, J. F.: Arts marketing insights. Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7844-0. info
  • Hill, L., O´Sullivan: Creative Arts Makrteing. Butterworth Heinemann, 2008. ISBN 978-0-7506-5737-2. info
  • Kaiser, M.: Strategické plánování v umění. Institut umění - Divadelní ústav, 2009. ISBN 978-80-7008-236-2. info
  • Kaiser, M., Egan, B.: Cyklus - Plánování pro dosažení úspěchu v umění. Devos Institute of Arts Management at the Kennedy Centre, 2011. info
  • Kotler, P.: Marketing Management. Grada Praha, 2001, ISBN 80-247-0016-6. info
  • Kotler, P., Scheff, J.: Standing Room Only. Harvard Business School Press, 1997, ISBN 0875847374. info
  • O´Reilly, D., Kerrigan, F.: Marketing the arts - A fresh approach. Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-49686-5. info
  • www.scottisharts.org.uk. info
  • www.artsmarketing.org. info
  • www.australiacouncil.gov.au. info
  • www.fuel4arts.com. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Přednáška/seminář
- Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 3

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a ověřuje při zpracování semestrální práce na zadané téma z oblasti marketingu umění a rozvoje publika. Výsledky své práce a s ní související návrhy doporučení prezentuje na hodinách, kde jsou hodnoceny jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody, řešení problémů
- Metody vytváření dovedností
- Individuální výuka, samostatná práce studentů
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, zpracovat a prezentovat seminární úkoly a semestrální práci na zadané téma z oblasti marketingu umění a rozvoje publika.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost v semináři: 40 % hodnocení,
- zpracování a prezentace seminárních úkolů a semestrální práce: 60 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga a ostatních kolegů (slouží k ověření znalostí, dovedností a způsobilostí studenta).
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2023, zima 2024.