DIFA:DDMZ109 Stage management I - Informace o předmětu
DDMZ109 Stage management I
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 1/1/.5. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- MgA. BcA. Petra Vodičková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–16:00 104
- Předpoklady
- Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Divadelní produkce (program DIFA, Div_Pro:B)
- Jevištní management a technologie (program DIFA, Div_Pro:B)
- Cíle předmětu
- Cíl : Seznámit studenta se všemi dílčími organizačními metodami, s plánováním a realizací premiér, představení a sezony. Seznámí se s organizačními návaznostmi uměleckotechnických a neuměleckých profesí na umělecký soubor. Seznámení se s odbornou divadelní terminologií a hantýrkou. Seznámení se s typologií divadel a jejich odlišnostmi v oblasti plánování, zaměstnávání i provozu.
Deskriptory: Student je teoreticky připraven na práci v řídící skupině nebo k samostatnému řízení skupin v profesionálním prostředí divadla.
Student je také schopen pracovat jako produkční či tajemnice v divadle či jako výrobní manažer ve výrobních dílnách divadel nebo manažer pro externí výrobu pro divadla. Rozumí také problematice přepravy dekorací a je schopen naplňovat organizační návaznosti výroby na provozní chod divadla.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se a používat odbornou divadelní terminologii a hantýrku
- orientovat se v pracovních pozicích a jejich náplní
- plánovat přípravu a realizaci školních projektů včetně časového harmonogramu
- vytvořit ferman
- schopen vytvořit zápis z předávací i explikační porady
- schopen pojmenovat rozdíly mezi provozem jednosouborového a vícesouborového divadla
- zhodnotit a pojmenovat výhody a nevýhody zajištění chodu divadla směrem k plánování, organizování ve vztahu k právní formě, typu divadla aj.
- naplňovat organizačnáí návaznosti výroby na provozní chod divadla - Osnova
- Obsah předmětu:
- - odborná terminologie včetně divadelní hantýrky
- - pracovní pozice v divadlech včetně náplně práce
- - typy divadel (z pohledu právní formy, žánru, typu, aj.)
- - organizační struktury divadelních provozů
- - plánovaní v divadle
- - organizace provozu divadla
- - typy zaměstnanců a zaměstnaneckých vztahů
- - ekonomické ukazatele v divadle
- - plánování a realizace zájezdů
- - divadelní výroba - praktická realizace scénografických návrhů, scénografická věrnost při výrobě a provozu představení
- - organizace divadelní výroby- organizační návaznost na jeviště
- - divadelní provoz a bezpečnost práce a požární ochrana
- - příprava a realizace outdorových projektů
- - scénické technologie
- Literatura
- povinná literatura
- DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. info
- MENEAR, P: Stage management and Theatre Administration. info
- Mgr. Jindřich Gregorini, Mgr. Bedřich Gregorini, doc. JUDr. Jiří Srstka: Základy divadelní činnosti, DAMU, Praha. info
- VÍTEK, Svetozar. Řízení a organizace divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. info
- doporučená literatura
- Baker, Hendrik Woodward, Margaret Dean, Basil :Stage Management and Theatrecraft . info
- Doc. Mgr. Jan Kolegar Strojní scénické technologie, skriptum JAMU 2001. info
- Organizace divadelní výroby- MgA. Jan Petr, 2008 JAMU. info
- Stern Lawrence: Stage management. info
- KINCMAN, Laurie. The stage manager’s toolkit: Templates and communication techniques to guide your theatre production from first meeting to final performance. United Kingdom: Taylor & Francis, 2013. ISBN 0-203-55250-4. info
- KAREL, Čapek. Jak se co dělá. Olympia, 2010. info
- Výukové metody
- Pravidelná výuka skládající se z 1 hodiny přednášky a 1 hodiny semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
- Metody hodnocení
- Účast v hodinách (minimálně 80 % účasti) je podmínkou pro písemné kolokvium (tvoří 80 % výsledné známky). Student dále zpracovává seminární práci na zadané téma o rozsahu 5NS (tvoří 20 % výsledné známky).
- Navazující předměty
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDMZ109