DDMZ109 Stage management I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
1/1/1. 1 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
MgA. BcA. Petra Vodičková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 10:15–11:00 104, Út 11:00–11:45 104
Předpoklady
Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl : Seznámit studenta se všemi dílčími organizačními metodami, s plánováním a realizací premiér, představení a sezony. Seznámí se s organizačními návaznostmi uměleckotechnických a neuměleckých profesí na umělecký soubor. Seznámení se s odbornou divadelní terminologií a hantýrkou. Seznámení se s typologií divadel a jejich odlišnostmi v oblasti plánování, zaměstnávání i provozu.
Deskriptory: Student je teoreticky připraven na práci v řídící skupině nebo k samostatnému řízení skupin v profesionálním prostředí divadla.
Student je také schopen pracovat jako produkční či tajemnice v divadle či jako výrobní manažer ve výrobních dílnách divadel nebo manažer pro externí výrobu pro divadla. Rozumí také problematice přepravy dekorací a je schopen naplňovat organizační návaznosti výroby na provozní chod divadla.
Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se a používat odbornou divadelní terminologii a hantýrku
- orientovat se v pracovních pozicích a jejich náplní
- plánovat přípravu a realizaci školních projektů včetně časového harmonogramu
- vytvořit ferman
- schopen vytvořit zápis z předávací i explikační porady
- schopen pojmenovat rozdíly mezi provozem jednosouborového a vícesouborového divadla
- zhodnotit a pojmenovat výhody a nevýhody zajištění chodu divadla směrem k plánování, organizování ve vztahu k právní formě, typu divadla aj.
- naplňovat organizačnáí návaznosti výroby na provozní chod divadla
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • - odborná terminologie včetně divadelní hantýrky
  • - pracovní pozice v divadlech včetně náplně práce
  • - typy divadel (z pohledu právní formy, žánru, typu, aj.)
  • - organizační struktury divadelních provozů
  • - plánovaní v divadle
  • - organizace provozu divadla
  • - typy zaměstnanců a zaměstnaneckých vztahů
  • - ekonomické ukazatele v divadle
  • - plánování a realizace zájezdů
  • - divadelní výroba - praktická realizace scénografických návrhů, scénografická věrnost při výrobě a provozu představení
  • - organizace divadelní výroby- organizační návaznost na jeviště
  • - divadelní provoz a bezpečnost práce a požární ochrana
  • - příprava a realizace outdorových projektů
  • - scénické technologie
Literatura
    povinná literatura
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. info
  • MENEAR, P: Stage management and Theatre Administration. info
  • Mgr. Jindřich Gregorini, Mgr. Bedřich Gregorini, doc. JUDr. Jiří Srstka: Základy divadelní činnosti, DAMU, Praha. info
  • VÍTEK, Svetozar. Řízení a organizace divadla. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. info
    doporučená literatura
  • Baker, Hendrik Woodward, Margaret Dean, Basil :Stage Management and Theatrecraft . info
  • Doc. Mgr. Jan Kolegar Strojní scénické technologie, skriptum JAMU 2001. info
  • Organizace divadelní výroby- MgA. Jan Petr, 2008 JAMU. info
  • Stern Lawrence: Stage management. info
    neurčeno
  • KINCMAN, Laurie. The stage manager’s toolkit: Templates and communication techniques to guide your theatre production from first meeting to final performance. United Kingdom: Taylor & Francis, 2013. ISBN 0-203-55250-4. info
  • KAREL, Čapek. Jak se co dělá. Olympia, 2010. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka skládající se z 1 hodiny přednášky a 1 hodiny semináře (seminární a přednášková část se prolínají dle strategie konkrétní dvouhodinovky).
Metody hodnocení
Účast v hodinách (minimálně 80 % účasti) je podmínkou pro písemné kolokvium.
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.