DIFA:DDAZ201 Dramaturgie a režie II - Informace o předmětu
DDAZ201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultazima 2024
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr.art. Jozef Gombár (přednášející)
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
doc. Břetislav Rychlík (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–17:45 407
- Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty podrobné analýze dramatického textu a schopnosti přejít od analýzy textu k pojmenování jeho hlavních témat a hledání možností jejich konkretizace a realizace prostřednictvím jednání v situacích textů a posléze také v konkrétním scénickém prostoru. Prohloubit teoretické myšlení studentů především v oblasti estetiky dramatického umění. Vést studenty ke komunikaci s posluchači herectví směřující k realizaci krátkého inscenačního tvaru.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- analyzovat a tvůrčím způsobem osobitě interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat schopných oslovit současného diváka
- pojmenovat témata a zápletky jednotlivých situací
- hledat vlastní výklady situací textu
- nalézt vlastní výklady celkového textu
- nalézt a pojmenovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit se tak na konkrétní inscenační tvorbu
- vypracovat dramaturgicko-režijní koncepci inscenace dramatického textu
- vypracovat explikaci k režijní knize zadaného textu (na tuto přípravu navazuje Dramaturgicko-režijní projekt II, který je realizován společně s posluchači herectví) - Osnova
- Pedagogové posluchačům přiblíží vlastní přístupy a postupy při analýze, interpretaci nebo adaptaci zvolených textů. Zároveň je seznámí s jednotlivými etapami této činnosti a způsobem řešení nastalých otázek a možných problémů. Konkrétně půjde především o následující záležitosti:
- Fakta a otázky, které poznáváme a které si klademe při čtení dramatického textu.
- Organizace informací o tom, co existuje dříve, než začne děj hry.
- Provádění výzkumu o prostoru a místě děje, o životopisech postav.
- Uspořádání informací o každé scéně, bezprostředních okolnostech, o tom, co se děje mezi dějstvími, o čase.
- Získávání informací o autorovi.
- Pojmenovávání hlavních myšlenek, na kterých je text založen.
- Pojmenování žánru a stylu hry.
- Informace o událostech a dějových faktech každého dějství nebo scény.
- Analýza děje hry.
- Příprava na práci s hercem: pojmenování řídících úkolů, prohlubování práce na postavě (jak postavy o sobě přemýšlejí), pojmenování vztahů mezi postavami, příprava na analýzu jednání a jednáním.
- Studenti budou pod vedením pedagogů připravovat:
- Pojmenování témat situací i celku.
- Dramaturgicko-režijní koncepci možných inscenací, které vzniknou na základě již dříve analyzovaných textů.
- Vlastní interpretaci a následnou úpravu nebo adaptaci textu.
- Možnosti vyjádření těchto témat při práci s herci i při práci s dalšími komponenty divadelního výrazu.
- Příprava režijní knihy s navrženým způsobem inscenační práce ve scénickém prostoru.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, zápočet
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2024/DDAZ201