DDAZ201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
prof. PhDr. Miroslav Plešák (přednášející)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 405, St 10:15–11:45 405, St 14:30–16:00 405, St 14:30–16:15 405
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty podrobné analýze dramatického textu a schopnosti přejít od analýzy textu k pojmenování jeho hlavních témat a hledání možností jejich konkretizace a realizace prostřednictvím jednání v situacích textů a posléze také v konkrétním scénickém prostoru. Prohloubit teoretické myšlení studentů především v oblasti estetiky dramatického umění. Vést studenty ke komunikaci s posluchači herectví směřující k realizaci krátkého inscenačního tvaru.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- analyzovat a tvůrčím způsobem osobitě interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat schopných oslovit současného diváka
- pojmenovat témata a zápletky jednotlivých situací
- hledat vlastní výklady situací textu
- nalézt vlastní výklady celkového textu
- nalézt a pojmenovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit se tak na konkrétní inscenační tvorbu
- vypracovat dramaturgicko-režijní koncepci inscenace dramatického textu
- vypracovat explikaci k režijní knize zadaného textu (na tuto přípravu navazuje Dramaturgicko-režijní projekt II, který je realizován společně s posluchači herectví)
Osnova
  • Pedagogové posluchačům přiblíží vlastní přístupy a postupy při analýze, interpretaci nebo adaptaci zvolených textů. Zároveň je seznámí s jednotlivými etapami této činnosti a způsobem řešení nastalých otázek a možných problémů. Konkrétně půjde především o následující záležitosti:
  • Fakta a otázky, které poznáváme a které si klademe při čtení dramatického textu.
  • Organizace informací o tom, co existuje dříve, než začne děj hry.
  • Provádění výzkumu o prostoru a místě děje, o životopisech postav.
  • Uspořádání informací o každé scéně, bezprostředních okolnostech, o tom, co se děje mezi dějstvími, o čase.
  • Získávání informací o autorovi.
  • Pojmenovávání hlavních myšlenek, na kterých je text založen.
  • Pojmenování žánru a stylu hry.
  • Informace o událostech a dějových faktech každého dějství nebo scény.
  • Analýza děje hry.
  • Příprava na práci s hercem: pojmenování řídících úkolů, prohlubování práce na postavě (jak postavy o sobě přemýšlejí), pojmenování vztahů mezi postavami, příprava na analýzu jednání a jednáním.
  • Studenti budou pod vedením pedagogů připravovat:
  • Pojmenování témat situací i celku.
  • Dramaturgicko-režijní koncepci možných inscenací, které vzniknou na základě již dříve analyzovaných textů.
  • Vlastní interpretaci a následnou úpravu nebo adaptaci textu.
  • Možnosti vyjádření těchto témat při práci s herci i při práci s dalšími komponenty divadelního výrazu.
  • Příprava režijní knihy s navrženým způsobem inscenační práce ve scénickém prostoru.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.