HPK024z Improvizace PKH

Hudební fakulta
zima 2024
Rozsah
5/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D.
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( HPK024l Improvizace PKH )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pochopení a aktivní ovládnutí hudební řeči. Rozvoj schopnosti improvizace jednoduchého doprovodu, schopnosti hry bez not, rozvoj hudební fantazie.
Osnova
  • Pedagogická příprava studenta a diskuse nad literaturou a materiály pro výuku improvizace na ZUŠ. Je-li předmět v daném semestru součástí pedagogické praxe na ZUŠ, pak se zásadním cílem předmětu stává i analýza studentových pedagogických výkonů, resp. jejich nahrávek. Ty jsou posuzovány pedagogem předmětu, student dostává od pedagoga doporučení a náměty vzhledem ke způsobu práce a využití konkrétních postupů včetně literatury.
  • Obsah předmětu:
  • Tvorba melodie na základě jednoduché harmonické struktury.
  • Harmonizace a rytmizace kratších motivů.
  • Tvořivé uchopení doprovodu písní a jejich variační zpracování.
  • Použití ostinata, pentatoniky a jiných modalit.
  • Hra podle značek a různé formy stylizace doprovodu.
  • Elementární improvizace formou doplňování chybějících úseků hudebního textu.
  • Stylizace charakteristických tanečních rytmů.
  • Transpozice a modulace pro praktické využití při doprovodu.
  • Doplňování harmonie v barokních dvojhlasých skladbách.
  • Naplnění nejjednodušších forem (předvětí/závětí, malá písňová forma, bluesová dvanáctka)
  • Parafráze drobných skladeb různých stylů, citace a imitace.
  • Využití různých hudebních symbolů, čísel a anagramů.
  • Inspirace slovesným uměním při tvorbě melodie a ve volné improvizaci.
  • Inspirace jinými druhy umění, témbrová improvizace
Literatura
  • Tichý, V.: Harmonicky myslet a slyšet. Praha 1996.
  • Marcolová, J.: Klavírní improvizace. Praha 1989.
  • Bažant, J.: Metodika klavírní improvizace, Plzeň 1997.
  • Hradecký, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek, Praha 1991.
  • Dibák, I.: Nebojme sa improvizácie, Bratislava 1992.
  • Další notové, obrazové a zvukové materiály.
Metody hodnocení
Zápočet uděluje pedagog předmětu. Je-li Improvizace předmětem pedagogické praxe studenta na ZUŠ (může být volitelně součástí praxe v daném semestru až do výše 50% celkového minimálního požadovaného počtu hodin povinné praxe), pak je podmínkou zápočtu kladné vyjádření vedoucího příslušného oddělení ZUŠ v rámci písemného posudku o vykonávané praxi, dále též předložení videonahrávky relevantního vzorku této praxe (vyučovací lekce, koncert) a posouzení této nahrávky pedagogem předmětu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2024/HPK024z