HF:HPK024l Improvizace PKH - Informace o předmětu
HPK024l Improvizace PKH
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 5/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- MgA. Viktor Vojnovič, Ph.D.
Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra klavírní interpretace – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( HPK024z Improvizace PKH )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Pedagogika klavírní hry (program HF, Ped:B)
- Cíle předmětu
- Pochopení a aktivní ovládnutí hudební řeči. Rozvoj schopnosti improvizace jednoduchého doprovodu, schopnosti hry bez not, rozvoj hudební fantazie.
- Osnova
- Pedagogická příprava studenta a diskuse nad literaturou a materiály pro výuku improvizace na ZUŠ. Je-li předmět v daném semestru součástí pedagogické praxe na ZUŠ, pak se zásadním cílem předmětu stává i analýza studentových pedagogických výkonů, resp. jejich nahrávek. Ty jsou posuzovány pedagogem předmětu, student dostává od pedagoga doporučení a náměty vzhledem ke způsobu práce a využití konkrétních postupů včetně literatury.
- Obsah předmětu:
- Tvorba melodie na základě jednoduché harmonické struktury.
- Harmonizace a rytmizace kratších motivů.
- Tvořivé uchopení doprovodu písní a jejich variační zpracování.
- Použití ostinata, pentatoniky a jiných modalit.
- Hra podle značek a různé formy stylizace doprovodu.
- Elementární improvizace formou doplňování chybějících úseků hudebního textu.
- Stylizace charakteristických tanečních rytmů.
- Transpozice a modulace pro praktické využití při doprovodu.
- Doplňování harmonie v barokních dvojhlasých skladbách.
- Naplnění nejjednodušších forem (předvětí/závětí, malá písňová forma, bluesová dvanáctka)
- Parafráze drobných skladeb různých stylů, citace a imitace.
- Využití různých hudebních symbolů, čísel a anagramů.
- Inspirace slovesným uměním při tvorbě melodie a ve volné improvizaci.
- Inspirace jinými druhy umění, témbrová improvizace
- Literatura
- Tichý, V.: Harmonicky myslet a slyšet. Praha 1996.
- Marcolová, J.: Klavírní improvizace. Praha 1989.
- Bažant, J.: Metodika klavírní improvizace, Plzeň 1997.
- Hradecký, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek, Praha 1991.
- Dibák, I.: Nebojme sa improvizácie, Bratislava 1992.
- Další notové, obrazové a zvukové materiály.
- Metody hodnocení
- Zápočet uděluje pedagog předmětu. Je-li Improvizace předmětem pedagogické praxe studenta na ZUŠ (může být volitelně součástí praxe v daném semestru až do výše 50% celkového minimálního požadovaného počtu hodin povinné praxe), pak je podmínkou zápočtu kladné vyjádření vedoucího příslušného oddělení ZUŠ v rámci písemného posudku o vykonávané praxi, dále též předložení videonahrávky relevantního vzorku této praxe (vyučovací lekce, koncert) a posouzení této nahrávky pedagogem předmětu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/HPK024l