H60303z Opera Dramaturgy II

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně složená zkouška z předmětu Dramaturgie oper I (H60302l).
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získání znalostí v oblasti dramaturgie, zejména o vzniku opery a jejím vývoji v období baroka a vztahu barokní opery k dnešnímu divadlu. Důležitým úkolem je rovněž seznámení se s klíčovými tvůrci a díly a jejich dobovou inscenační praxí i současnými trendy v interpretaci barokní opery. Výuka probíhá v zimním semestru zejména formou přednášek, studiem literatury a povinnou četbou. V praktických cvičeních si studenti prohlubují znalost a pochopení struktury hudebně-dramatického díla.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu:
- vysvětlí historické okolnosti vzniku opery
- přiblíží osobnost C. Monteverdiho a jeho vliv na vývoj opery
- dokáže charakterizovat barokní operu italskou, francouzskou, anglickou a také v Německu a českých zemích a vyjmenovat a popsat její typy, hlavní tvůrce a díla v rozsahu a hloubce odpovídající prostudované látce
- popíše dobovou inscenační praxi a dokáže navrhnout osobité koncepční řešení vybraného titulu ve vztahu k současnému divadlu
- dokáže výstižně a srozumitelně vyjádřit obsah a tematické souvislosti díla, charakteristiky postav a strukturu děje
- dramaturgicky se pod vedením pedagoga ujme vlastního klauzurního režijního projektu ve Studiu Devítka
Syllabus (in Czech)
  • Opera historickém vývoji z pohledu dramaturgie
    (struktura hudebního dramatu v různých obdobích; hlavní znaky, typy a žánry opery; inscenační praxe a přístupy; znalost důležitých autorů a jejich děl; rozbor konkrétních příkladů)

    Od počátku po Gluckovy snahy o reformu opery
  • Florentská camerata - vznik opery; Monteverdiho operní odkaz - rozdílnost raných a pozdních oper; římská opera (duchovní); benátská opera a vznik divadelního provozu; neapolská opera a kult zpěváků; francouzská opera a její vztah k tanci; anglická opera a její zakotvení v domácí tradici; operní reforma Ch. W. Glucka s akcentem na reformu libreta R. Calzabighiho; další rozvoj opery seria a vznik nového žánru opera buffa; opera doby baroka v českých zemích.

    Povinná četba (výběr titulů možno v adekvátním rozsahu individuálně přizpůsobit dle potřeby):
  • Moliére: Don Juan, Lakomec
  • Corneille: Cid
  • Vega: Fuente ovejuna

    Klavírní výtahy (případně partitury nebo libreta, dle dostupnosti) s nahrávkami či videozáznamy:
  • Monteverdi: Odysseův návrat do vlasti nebo Korunovace Poppey
  • Handel: Rinaldo a libovolná další opera
  • Purcell: Dido a Aeneas
  • Rameau: Platé (nebo jiná francouzská barokní opera)
Literature
    required literature
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha : Paseka , 2001. info
  • Brockett, Oscar Gross. Dějiny divadla. Praha, Nakladatelství Lidové noviny: Divadelní ústav, 1999, 948 str., ISBN 80-7106-364-9 (NLN), ISBN 80-7008-096-5 (DÚ). info
    recommended literature
  • Štědroň M.: Claudio Monteverdi - génius opery, Supraphon, Praha 1985. info
  • ABBATE, Carolyn, Roger PARKER. Dějiny opery - Posledních 400 let. Z angl. orig. (London, Penguin Books Ltd. 2014) přeložil Robert Novotný. Praha: Argo, Dokořán, 2017, 656 s. ISBN 978-80-257-2094-3, 978-80-7363-700-2.
  • CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha : Paseka , 2000. info
  • PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba1600-1900. Brno: FFMU, 1996. info
  • PEČMAN, Rudolf. Georg Friedrich Händel. Praha : Supraphon , 1985. info
  • Marcello, B. : Divadlo podle módy, Supraphon, Praha 1970. info
  • Navrátil, Miloslav: Charakteristika hudebního baroka a portréty slavných mistrů - A.Vivaldi, G. F. Händel, J. S. Bach. Montanex, Ostrava 1996. info
    not specified
  • Lexikony - New Grove dictionary (operní), Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Riemann Musiklexikon,. info
  • WARRACK, WEST, John, Ewan. Oxfordský slovník opery. Praha : IRIS, 1998. info
  • SEEGER, Horst. Musiklexikon in zwei Bänden. Leipzig 1966. info
  • REGLER-BELLINGER, Brigitte, Hans WINKING a Wolfgang SCHENCK. Opera: velká encyklopedie. Z něm. orig. Knaurs großer Opernführer (München 1983) přeložili J. LUDVOVÁ, V. MAIDL, E. DRLÍKOVÁ a M. HARTL. Praha: Mladá fronta, 1996, 630 s. ISBN 80-204-0541-0.
Teaching methods (in Czech)
Přednášky, rozhovory, individuální výuka, mentoring, cvičení. Rozbor rozpracovaných úkolů, diskuze o nastudovaných tématech. Samostudium a samostatná tvůrčí činnost. Návštěvy divadelních, zejména operních představení, sledování oper ze záznamů a jejich reflexe a rozbory.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Zápočet bude udělen za splnění zadaných úkolů a prokázané osvojení probíraného učiva a prostudování předepsané literatury. Podmíněná účast pro udělení zápočtu je 75%. Při vyšší absenci může být požadována písemná práce dle zadání v minimálním rozsahu 9000 znaků. Ani v takovém případě však absence nesmí překročit 50% hranici.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H60303z