HF0125z Teorie interpretace III

Faculty of Music
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Conducting and Opera Directing Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 13:30–15:05 113
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování druhého ročníku.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Teorie interpretace III je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě první poloviny 20. století. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých novodobých harmonických koncepcí a formových struktur 20. století. Definovat základní kompoziční principy impresionistické, expresionistické, neoklasické a neofolklorní hudby. Představit pilíře kontrapunktických technik a hudebních druhů využívaných v 1. pol. 20. století.
Learning outcomes (in Czech)
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě hudby 20. stol.
- charakterizovat základní novodobé formotvorné principy a kompoziční normy hudebních forem ve 20. stol.
- definovat specifický harmonický prostor
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v jednotlivých novodobých kompozičních technikách
Syllabus (in Czech)
  • 1. Tristanovská generace – R. Wagner, A. Skriabin
  • - Krize tonálně-funkčního harmonického systému
  • - Wagnerovské dědictví
  • - Chromatizace jako klíčový fenomén
  • 2. Pozdní romantismus – Gustav Mahler, R. Strauss
  • - Princip písňovosti na přelomu 19. a 20. stol.
  • - Symfonismus a symfonická báseň
  • - Fenomén instrumentačního řemesla v kompozici
  • 3. Impresionismus – základní charakteristika – C. Debbusy, M. Ravel, V. Novák
  • - Impresionistická harmonie
  • - Atomizační proces v tematismu impresionistické hudby
  • - bourdonové techniky a ideový kontrapunkt
  • 4. Expresionismus – všeobecný přehled harmonických systémů – II. vídeňská škola
  • - Atonalita, dodekafonie, serialismus, punktualismus
  • - Nová forma tektoniky a hierarchie celků
  • - Nový pohled na tonalitu
  • 5. Syntéza v 1.pol. 20. století – I. Stravinskij
  • - Tradice versus novátorství
  • - vliv ruského folkloru – modalita, vliv Mocné hrstky
  • - Fenomén jevištní kompozice – střihová technika
  • 6. Neoklasicismus – základní charakteristika – S. Prokofiev, B. Britten
  • - Návrat klasického řemesla po novém
  • - Symetrie, proporcionalita, totožnost a přeměna, periodicita
  • - Výrazný tematismus, rozšířená tonalita
  • 7. Neofolklorismus – Z. Kodály, B. Bartók, L. Janáček
  • - základní charakteristika folklorismu
  • - teorie osové techniky E. Lendvaia, univerzální vzorec
  • - systém kvartonálních a kvintakordtonálních koster, tetrachordální prostor
  • 7. Pařížská šestka – A. Honegger, D. Milhaud, Fr. Poulanc
  • - Eric Satie a jeho klíčový vliv
  • - Vliv jazzu, každodennosti, nové náměty a inšpirační vzory
  • - Modalita, bimodalita, tonalita, bitonalita, rytmické modely
  • 8. Kontrapunkt ve 20. století – D. Šostakovič, P. Hindemith
  • - Kontrapunktické techniky v hudbě 20. stol.
  • - Imitačno-kánonické postupy, permutační kontrapunkt
  • - Fuga ve 20. stol., novotvary ve fugových kompozicích
  • 9. Avantgarda 50. a 60. let 20. stol.
  • - Představitelé postweberovského proudu – multiserialismus
  • - Západní a východní tradice
  • - Představitelé tzv. polské školy; P. Boulez, K. Stokhausen, O. Messian
Literature
  • Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (1), IKAR Bratislava, 2005
  • Štefková, M., Teória hudobnej interpretácie, Všmu v Bratislave, 2011
  • Scruton, R., Hudobná estetika, Hudobné centrum Bratislava, 2009
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská univerzita EDIS Žilina, 2006
  • Ferková, E., Hudobná analýza – Teória a stručné dějiny, AEPress – Všmu Bratislava, 2007
  • Kohoutek, C., Hudební kompozice – stručný komplexní pohled z hlediska skladatele, Edition Supraphon Praha, 1989
  • erková, E., Tektonika a dynamizmus v hudbe, AEPress – Všmu Bratislava, 2011
  • Štefková, M., O hudobnom čase, Divis – SLOVAKIA spol. s.r.o. – Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava, 2011
  • Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (2), IKAR Bratislava, 2006
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní/písemní zápočtová zkouška
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2023, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2023/HF0125z