HF:HF0125z Teorie interpretace III - Course Information
HF0125z Teorie interpretace III
Faculty of MusicWinter 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné absolvování druhého ročníku.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Orchestral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Choral conducting (programme HF, Opdir:M5)
- Opera directing (programme HF, Opdir:M5)
- Vocal studies (programme HF, Opdir:M5)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětu Teorie interpretace III je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě první poloviny 20. století. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých novodobých harmonických koncepcí a formových struktur 20. století. Definovat základní kompoziční principy impresionistické, expresionistické, neoklasické a neofolklorní hudby. Představit pilíře kontrapunktických technik a hudebních druhů využívaných v 1. pol. 20. století.
- Learning outcomes (in Czech)
- - identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě hudby 20. stol.
- charakterizovat základní novodobé formotvorné principy a kompoziční normy hudebních forem ve 20. stol.
- definovat specifický harmonický prostor
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v jednotlivých novodobých kompozičních technikách - Syllabus (in Czech)
- 1. Tristanovská generace – R. Wagner, A. Skriabin
- - Krize tonálně-funkčního harmonického systému
- - Wagnerovské dědictví
- - Chromatizace jako klíčový fenomén
- 2. Pozdní romantismus – Gustav Mahler, R. Strauss
- - Princip písňovosti na přelomu 19. a 20. stol.
- - Symfonismus a symfonická báseň
- - Fenomén instrumentačního řemesla v kompozici
- 3. Impresionismus – základní charakteristika – C. Debbusy, M. Ravel, V. Novák
- - Impresionistická harmonie
- - Atomizační proces v tematismu impresionistické hudby
- - bourdonové techniky a ideový kontrapunkt
- 4. Expresionismus – všeobecný přehled harmonických systémů – II. vídeňská škola
- - Atonalita, dodekafonie, serialismus, punktualismus
- - Nová forma tektoniky a hierarchie celků
- - Nový pohled na tonalitu
- 5. Syntéza v 1.pol. 20. století – I. Stravinskij
- - Tradice versus novátorství
- - vliv ruského folkloru – modalita, vliv Mocné hrstky
- - Fenomén jevištní kompozice – střihová technika
- 6. Neoklasicismus – základní charakteristika – S. Prokofiev, B. Britten
- - Návrat klasického řemesla po novém
- - Symetrie, proporcionalita, totožnost a přeměna, periodicita
- - Výrazný tematismus, rozšířená tonalita
- 7. Neofolklorismus – Z. Kodály, B. Bartók, L. Janáček
- - základní charakteristika folklorismu
- - teorie osové techniky E. Lendvaia, univerzální vzorec
- - systém kvartonálních a kvintakordtonálních koster, tetrachordální prostor
- 7. Pařížská šestka – A. Honegger, D. Milhaud, Fr. Poulanc
- - Eric Satie a jeho klíčový vliv
- - Vliv jazzu, každodennosti, nové náměty a inšpirační vzory
- - Modalita, bimodalita, tonalita, bitonalita, rytmické modely
- 8. Kontrapunkt ve 20. století – D. Šostakovič, P. Hindemith
- - Kontrapunktické techniky v hudbě 20. stol.
- - Imitačno-kánonické postupy, permutační kontrapunkt
- - Fuga ve 20. stol., novotvary ve fugových kompozicích
- 9. Avantgarda 50. a 60. let 20. stol.
- - Představitelé postweberovského proudu – multiserialismus
- - Západní a východní tradice
- - Představitelé tzv. polské školy; P. Boulez, K. Stokhausen, O. Messian
- Literature
- Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (1), IKAR Bratislava, 2005
- Štefková, M., Teória hudobnej interpretácie, Všmu v Bratislave, 2011
- Scruton, R., Hudobná estetika, Hudobné centrum Bratislava, 2009
- Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská univerzita EDIS Žilina, 2006
- Ferková, E., Hudobná analýza – Teória a stručné dějiny, AEPress – Všmu Bratislava, 2007
- Kohoutek, C., Hudební kompozice – stručný komplexní pohled z hlediska skladatele, Edition Supraphon Praha, 1989
- erková, E., Tektonika a dynamizmus v hudbe, AEPress – Všmu Bratislava, 2011
- Štefková, M., O hudobnom čase, Divis – SLOVAKIA spol. s.r.o. – Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava, 2011
- Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (2), IKAR Bratislava, 2006
- Teaching methods (in Czech)
- Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
- Assessment methods (in Czech)
- 70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní/písemní zápočtová zkouška
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2020/HF0125z