HF0125z Teorie interpretace III

Hudební fakulta
zima 2023
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Daniel Matej, ArtD. (přednášející)
Garance
doc. Mgr.art. Ľuboš Bernáth, ArtD.
Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra dirigování a operní režie – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 13:30–15:05 113
Předpoklady
Úspěšné absolvování druhého ročníku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Teorie interpretace III je zaměřit se na charakteristické hudební formy a druhy v hudbě první poloviny 20. století. Zaměřit se na definici a hierarchizaci jednotlivých novodobých harmonických koncepcí a formových struktur 20. století. Definovat základní kompoziční principy impresionistické, expresionistické, neoklasické a neofolklorní hudby. Představit pilíře kontrapunktických technik a hudebních druhů využívaných v 1. pol. 20. století.
Výstupy z učení
- identifikovat a shrnout důležité rysy v historické periodě hudby 20. stol.
- charakterizovat základní novodobé formotvorné principy a kompoziční normy hudebních forem ve 20. stol.
- definovat specifický harmonický prostor
- aplikovat určité všeobecné teoreticko – analytické modely a principy na konkrétních příkladech z praxe
- orientovat se v jednotlivých novodobých kompozičních technikách
Osnova
  • 1. Tristanovská generace – R. Wagner, A. Skriabin
  • - Krize tonálně-funkčního harmonického systému
  • - Wagnerovské dědictví
  • - Chromatizace jako klíčový fenomén
  • 2. Pozdní romantismus – Gustav Mahler, R. Strauss
  • - Princip písňovosti na přelomu 19. a 20. stol.
  • - Symfonismus a symfonická báseň
  • - Fenomén instrumentačního řemesla v kompozici
  • 3. Impresionismus – základní charakteristika – C. Debbusy, M. Ravel, V. Novák
  • - Impresionistická harmonie
  • - Atomizační proces v tematismu impresionistické hudby
  • - bourdonové techniky a ideový kontrapunkt
  • 4. Expresionismus – všeobecný přehled harmonických systémů – II. vídeňská škola
  • - Atonalita, dodekafonie, serialismus, punktualismus
  • - Nová forma tektoniky a hierarchie celků
  • - Nový pohled na tonalitu
  • 5. Syntéza v 1.pol. 20. století – I. Stravinskij
  • - Tradice versus novátorství
  • - vliv ruského folkloru – modalita, vliv Mocné hrstky
  • - Fenomén jevištní kompozice – střihová technika
  • 6. Neoklasicismus – základní charakteristika – S. Prokofiev, B. Britten
  • - Návrat klasického řemesla po novém
  • - Symetrie, proporcionalita, totožnost a přeměna, periodicita
  • - Výrazný tematismus, rozšířená tonalita
  • 7. Neofolklorismus – Z. Kodály, B. Bartók, L. Janáček
  • - základní charakteristika folklorismu
  • - teorie osové techniky E. Lendvaia, univerzální vzorec
  • - systém kvartonálních a kvintakordtonálních koster, tetrachordální prostor
  • 7. Pařížská šestka – A. Honegger, D. Milhaud, Fr. Poulanc
  • - Eric Satie a jeho klíčový vliv
  • - Vliv jazzu, každodennosti, nové náměty a inšpirační vzory
  • - Modalita, bimodalita, tonalita, bitonalita, rytmické modely
  • 8. Kontrapunkt ve 20. století – D. Šostakovič, P. Hindemith
  • - Kontrapunktické techniky v hudbě 20. stol.
  • - Imitačno-kánonické postupy, permutační kontrapunkt
  • - Fuga ve 20. stol., novotvary ve fugových kompozicích
  • 9. Avantgarda 50. a 60. let 20. stol.
  • - Představitelé postweberovského proudu – multiserialismus
  • - Západní a východní tradice
  • - Představitelé tzv. polské školy; P. Boulez, K. Stokhausen, O. Messian
Literatura
  • Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (1), IKAR Bratislava, 2005
  • Štefková, M., Teória hudobnej interpretácie, Všmu v Bratislave, 2011
  • Scruton, R., Hudobná estetika, Hudobné centrum Bratislava, 2009
  • Burlas, L., Formy a druhy hudobného umenia, Žilinská univerzita EDIS Žilina, 2006
  • Ferková, E., Hudobná analýza – Teória a stručné dějiny, AEPress – Všmu Bratislava, 2007
  • Kohoutek, C., Hudební kompozice – stručný komplexní pohled z hlediska skladatele, Edition Supraphon Praha, 1989
  • erková, E., Tektonika a dynamizmus v hudbe, AEPress – Všmu Bratislava, 2011
  • Štefková, M., O hudobnom čase, Divis – SLOVAKIA spol. s.r.o. – Ústav hudobnej vedy SAV, Bratislava, 2011
  • Hrčková, N., Dejiny hudby VI. (2), IKAR Bratislava, 2006
Výukové metody
Formy výuky – 1 hod. přednáška, 1 hod. cvičení Metody výuky - přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, projektová výuka, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
70% podíl docházky, plnění zadávaných úkolů a aktivní účast ve výuce 1 písemná seminární práce, ústní/písemní zápočtová zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2024.