HF:H601021z Hra na nástroj I - Informace o předmětu
H601021z Hra na nástroj I
Hudební fakultazima 2022
- Rozsah
- 2/0. 8 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Martin Opršál (přednášející)
Kamil Slezák (přednášející)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (přednášející)
MgA. Radek Tomášek (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Martin Opršál
Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra bicích nástrojů – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( H601021l Hra na nástroj I )
Absolutorium předmětu Hra na nástroj (bicí nástroje) bakalářského stupně studia na HF JAMU, případně jiné vysoké umělecké škole. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:N)
- Hra na bicí nástroje (program HF, N-HUDUM)
- Cíle předmětu
- V návaznosti na bakalářské studium předmět rozvíjí interpretační dovednosti studenta směrem k vysoké odbornosti na poli praktického provádění jednotlivých skladeb. Oproti bakalářskému studiu je předmět zaměřen na individuální interpretační zaměření každého studenta. Ten má v navazujícím magisterském studiu možnost volby nástroje či okruhu nástrojů podle svého dosavadního repertoárového a stylového směřování. Tomu je přizpůsoben výběr repertoáru pro studium.
- Výstupy z učení
- Na základě intenzívní individuální přípravy bude student po absolvování předmětu schopen:
- ovládat dle výběru některá vrcholná díla repertoáru dle svého zaměření (viz osnova).
Má již početnou zkušenost s veřejným vystupováním a bude schopen:
- adekvátně načasovat svůj výkon (časování hráčské kondice);
- intenzívně se připravit na ročníkový celovečerní koncert formou ohrávání jednotlivých skladeb; - Osnova
- MELODICKÉ NÁSTROJE
Rozvíjení virtuozity u výrazně sólově zaměřených studentů; vhodný repertoár - např. David Maslanka: Variations on Lost Love (Keyboard Percussion Publ., 1983), Andy Pape: Marrrrimba (Wilhelm Hansen Kopenhagen, 1992), Joseph Schwantner: Velocities (Schott, 2007), Pius Cheung: Etudy (Pius Cheung), Anna Ignatowicz: Toccata (Norsk Musikforlag, 2001), Christos Hatzis: Fertility Rites (Promethean, 2007); transkripce, i vlastní - U hráčů orientujících se na soudobou hudbu studium skladeb v alternativních způsobech notace, rozvíjení poučeného interpretačního názoru - např. Minoru Miki: Time (Ongaku No Tomo, 1969), Maki Ishii: Hiten-Seido III (Moeck Verlag, 1989), Akira Myioshi: Torse III (Ongaku No Tomo, 1976), Jacob Druckman: Reflections on the Nature of Water (Boosey & Hawkes, 1991), Hanna Kulenty: One by One (PWM Varšava, 1989), Franco Donatoni: Mari (Ricordi, 1992), Yoshihisa Taira: Convergence I (Durand, 2001), Daniel A. Almada: Linde (Francois Dhalmann, 2002)
- Hra na alternativní melodické nástroje - steel pan, xylosynth. Výběr repertoáru - např. Mark Berry: Mare tranquillitatis (Topspace, 2009), Jan Bach: Concerto for Steel Pan (Jan Bach, 1994), Graham Fitkin: Chain of Command (Graham Fitkin, 2008)
- Spolupráce s katedrou kompozice při vzniku nové literatury pro melodické bicí nástroje
- U univerzálněji zaměřených hráčů důraz na pestrost výběru repertoáru
SESTAVY BICÍCH NÁSTROJŮ
Seznámení posluchače s méně obvyklými způsoby hry na bicí nástroje - Yoshihisa Taira: Monodrame I (Editions musicales transatlantiques, Paris, 1986), Pál Károlyi: Formations (Editio Musica, Budapešť, 1979), Krystyna Moszumańska-Nazar: 3 etiudy koncertowe (PWM Edition, Kraków, 1971), Michal Košut: Invence pro vibrafon, marimbu a bicí nástroje (rukopis, nevydáno). Pro sestavu bicí nástrojů a klavír např. Alain Weber: Prelude, Fugue et Final (Leduc, Paris, 1994), Marcel Landowski: Quatre préludes (Choudens, Paris, 1963)
MALÝ BUBEN
V návaznosti na předchozí studium pokračování v rozvoji hudební jedinečnosti studenta;- Zapojování prvku improvizace, s použitím techniky "Call and Response" (pedagog - student)
- Polyrytmická cvičení
- Materiál: Fred Albright: The polyrhytmic studies for snare drum(Alfred Music), J. Delécluse: Keiskleiriana2 (Alphonse Leduc), Keith Aleo: Advanced Etudes for snare drum (Honey rock), John S. Pratt: 14 modern Contest solos (Alfred Music), Mitchell Peters: Od meter rudimental solos (Mitchell Peters pub.), Mitchell Peters: Etudes for snare drum (Try publishing Co.), Thomas Mc Millan: 20th century Orchestral snare drum studies (Creative Music), Fred Albright: Conpemporary studies for snare drum (Warner Bros)
- MELODICKÉ NÁSTROJE
- Literatura
- doporučená literatura
- KARKOSCHKA, Erhard. Das Schriftbild der Neuen Musik. Mainz, Schott, 1970.
- DIERSTEIN, Christian a kol. The Techniques of Percussion Playing. Basel, Bärenreiter, 2018.
- HLADÍK, Petr. Zápis a interpretace hudby pro bicí nástroje ve 20. století. Diplomová práce. Brno, JAMU, 2000.
- Výukové metody
- Přednáška - individuální výuka.
- Metody hodnocení
- Klasifikovaný zápočet - komisionální
Účast ve výuce minimálně 75%
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/zima2022/H601021z