HF:H80003z Contemporary trends in theory - Course Information
H80003z Contemporary trends in theory and composition I
Faculty of MusicWinter 2016
- Extent and Intensity
- 2/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- EVER( H80003l Contemporary trends in theory and composition I )
Zájem o problematiku soudobé hudby
Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Multimedial Composition (programme HF, N-HUDUM)
- Course objectives
- Předmět prohloubí dosavadní znalosti studentů a umožní rozšíření pohledu na problematiku hudební kompozice se zaměřením na specifické otázky oboru. Záměrem je vytvoření hlubší sondy do témat: 1) Americká hudba a současné umění 2) Použití náhody v kompozičním procesu 3) Etnické zdroje soudobé hudby a umění 20.stol. Cíl předmětu: Rozvinout vhled do kompozičních postupů dvacátého století zejména z pohledu hudební teorie a dějin umění. Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici. Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů. Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic. Zimní semestr: Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století - Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) - Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil) - Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další) - Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger) - Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern) - Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs) Letní semestr: Konsekvence prolomených kompozičních tabu - Hudba všehozvuku (John Cage 1) - Hudba, nikoliv kompozice (John Cage 2 , Morton Feldman, Earle Brown) - Skladba jako poezie (Christian Wolff) - Zvuk a číslo (Luigi Nono) - Co tvoří skladbu? (James Tenney, Alvin Lucier a jejich následovníci) - Na světě není jenom Evropa: skladatelé jiných kontinentů
- Syllabus
- Zimní semestr:
- Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století -
- Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) -
- Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil)
- Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další)
- Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger)
- Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern)
- Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs)
- Literature
- recommended literature
- Barthelmes, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995 Burkholder, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. CT: Yale University Press, New Haven 1995. H
- Teaching methods
- lecture
- Assessment methods
- 2 written texts, oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (Winter 2016, recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2016/H80003z