HF:H80003z Contemporary trends in theory - Course Information
H80003z Contemporary trends in theory and composition I
Faculty of MusicWinter 2024
- Extent and Intensity
- 2/1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Úspěšné složení přijímacích zkoušek do magisterského studia. Zájem o problematiku soudobé hudby. Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives
- Cílem předmětu je rozvinout vhled do kompozičních postupů dvacátého století zejména z pohledu hudební teorie a dějin umění.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé
multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici.
Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů.
Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic. - Syllabus (in Czech)
- Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století.
- Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci).
- Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil).
- Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další).
- Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger).
- Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern).
- Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs).
- Literature
- recommended literature
- BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. New Haven: Yale University Press, 1995.
- BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradsky. Wolke Verlag, 1995.
- HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška. Hromadná výuka.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné písemné přezkoušení získaných znalostí.
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H80003z