H80003z Contemporary trends in theory and composition I

Faculty of Music
Winter 2024
Extent and Intensity
2/1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné složení přijímacích zkoušek do magisterského studia. Zájem o problematiku soudobé hudby. Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives
Cílem předmětu je rozvinout vhled do kompozičních postupů dvacátého století zejména z pohledu hudební teorie a dějin umění.
Learning outcomes (in Czech)
Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici.
Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů.
Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic.
Syllabus (in Czech)
  • Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století.
  • Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci).
  • Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil).
  • Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další).
  • Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger).
  • Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern).
  • Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs).
Literature
    recommended literature
  • BURKHOLDER, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. New Haven: Yale University Press, 1995.
  • BARTHELMES, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradsky. Wolke Verlag, 1995.
  • HRČKOVÁ, Naďa: Dějiny hudby VI, 20. století (svazek 1 a 2). česky Euromedia Group, Praha 2006 a 2007, slovensky Ikar, Bratislava 2006 a 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška. Hromadná výuka.
Assessment methods (in Czech)
Zápočet. Hodnocení bude uděleno za průběžné písemné přezkoušení získaných znalostí.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2024/H80003z