H80003z Contemporary trends in theory and composition I

Faculty of Music
Winter 2015
Extent and Intensity
2/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Ing. MgA. Dan Dlouhý, Ph.D. (lecturer)
Ing. MgA. Edgar Mojdl, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER( H80003l Contemporary trends in theory and composition I )
Zájem o problematiku soudobé hudby
Znalost cizích jazyků (min. angličtina, němčina) pro studium materiálů.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět prohloubí dosavadní znalosti studentů a umožní rozšíření pohledu na problematiku hudební kompozice se zaměřením na specifické otázky oboru. Záměrem je vytvoření hlubší sondy do témat: 1) Americká hudba a současné umění 2) Použití náhody v kompozičním procesu 3) Etnické zdroje soudobé hudby a umění 20.stol. Cíl předmětu: Rozvinout vhled do kompozičních postupů dvacátého století zejména z pohledu hudební teorie a dějin umění. Student je po absolvování předmětu informován o nejrůznějších směrech a trendech, žánrech a stylech tzv. soudobé multimediální produkce 20. století a je schopen vytvořit v tomto duchu autonomní kompozici. Má hluboké znalosti v oblasti instrumentálních možností hudebních nástrojů a jejich nejrůznějších obsazení, má přehled o různých typech materiálů, technologií a přístrojů a jejich použití pro produkci a prezentaci výstupů a dobře se orientuje v základní literatuře oboru včetně mezinárodních pramenů. Student má také vysoce profilované dovednosti tvorby autonomních děl současného umění v podobě komplexních projektů, při kterých využívá nejrůznější formy a pokročilé produkční i prezentační technologické postupy z oblasti multimediální tvorby srovnatelné s aktuální úrovní evropské produkce a dovede aplikovat nejrůznější styly soudobé tvorby 20. století v rámci vlastních volných i užitkových kompozic. Zimní semestr: Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století - Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) - Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil) - Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další) - Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger) - Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern) - Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs) Letní semestr: Konsekvence prolomených kompozičních tabu - Hudba všehozvuku (John Cage 1) - Hudba, nikoliv kompozice (John Cage 2 , Morton Feldman, Earle Brown) - Skladba jako poezie (Christian Wolff) - Zvuk a číslo (Luigi Nono) - Co tvoří skladbu? (James Tenney, Alvin Lucier a jejich následovníci) - Na světě není jenom Evropa: skladatelé jiných kontinentů
Syllabus
  • Zimní semestr:
  • Zápas protikladů v hudebním myšlení první poloviny dvacátého století -
  • Nové koncepce: tendence k oprošťování a směřování k složitosti (Erik Satie a Charles Ives, následovníci) -
  • Osvobození zvuku (Edgard Varese, George Antheil)
  • Vzpoura proti temperovanému ladění (Julián Carrillo, Ivan Wyschnegradski, Alois Hába a další)
  • Obrana tradice (Igor Stravinskij, Paul Hindemith, Arthur Honnegger)
  • Potřeba řádu: dvanáctitónové koncepce (Hauer, Schönberg, Berg, Webern)
  • Folklór jako východisko (Leoš Janáček, Béla Bartók, Carlos Chávez, Amadeo Roldán, Heitor Villa-Lobos, Jón Leifs)
Literature
    recommended literature
  • Barthelmes, Barbara: Raum und Klang. Das musikalische und theoretische Schaffen Ivan Wyschnegradskys, Wolke Verlag, 1995 Burkholder, J. Peter: All Made of Tunes: Charles Ives and the Uses of Musical Borrowing. CT: Yale University Press, New Haven 1995. H
Teaching methods
lecture
Assessment methods
2 written texts, oral exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2015, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/winter2015/H80003z