HF:H60069l Dějiny umění I - Informace o předmětu
H60069l Dějiny umění I
Hudební fakultaléto 2025
- Rozsah
- 1/1/4. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudebních a humanitních věd – Děkanát – Hudební fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- Úspěšně absolvování ZS předmětu Dějiny umění I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dirigování orchestru (program HF, Opdir:M5)
- Dirigování sboru (program HF, Opdir:M5)
- Hra na bicí nástroje (program HF, Hbnji:N)
- Hra na fagot (program HF, Hdech:N)
- Hra na flétnu (program HF, Hdech:N)
- Hra na hoboj (program HF, Hdech:N)
- Hra na housle (program HF, Hstru:N)
- Hra na klarinet (program HF, Hdech:N)
- Hra na kontrabas (program HF, Hstru:N)
- Hra na kytaru (program HF, Hstru:N)
- Hra na lesní roh (program HF, Hdech:N)
- Hra na trombon (program HF, Hdech:N)
- Hra na trubku (program HF, Hdech:N)
- Hra na tubu (program HF, Hdech:N)
- Hra na varhany (program HF, Varh:N)
- Hra na violoncello (program HF, Hstru:N)
- Hra na violu (program HF, Hstru:N)
- Jazzová interpretace (program HF, Hbnji:N)
- Jazzová kompozice a aranžování (program HF, Hbnji:N)
- Kompozice elektroakustické hudby (program HF, KompM:M5)
- Kompozice (program HF, KompM:M5)
- Kompozice scénické a filmové hudby (program HF, KompM:M5)
- Multimediální tvorba (program HF, Komp:N)
- Operní režie (program HF, Opdir:M5)
- Zpěv (program HF, Opdir:M5)
- Cíle předmětu
- Cílem je pochopení východisek a souvislostí vývoje evropského umění v kontextu vývoje evropské kultury, filozofie a obecných společenských dějin.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
• definovat základní slohové a stylové tendence v evropském umění,
• charakterizovat základní vyjadřovací jednotlivých druhů umění v daném slohu a stylu,
• zasadit tyto informace do širších kontextů kulturního a společenského vývoje v Evropě. - Osnova
- 9. Manýrismus Základní charakteristika manýrismu a jeho vymezení jako přechodného stylu mezi renesancí a barokem, projevy v jednotlivých druzích umění, hlavní představitelé. Manýra jako stylistický prvek v umění.
- 10. Barokní umění Vymezení a charakteristika historického období, časová a teritoriální stratifikace; baroko jako komplexní sloh (ilusionismus a protireformace); hlavní znaky a komparace výrazových prostředků v rámci jednotlivých druhů umění (výtvarné umění, architektura), estetika a filosofie v baroku.
- 11. Stylové tendence ve vývoji hudby období baroka Problematika nástupu barokního slohu v hudbě a jeho koexistence s dozníváním hudby období renesance, stylová diferenciace a vývoj hudby v Itálii v 17. a 18. století, specifika hudebního vývoje ve Francii a německém kulturním prostoru, syntéza dílčích hudebních stylů v období vrcholného baroka.
- 12. Umění rokoka Charakteristika historického období, vymezení rokokového stylu, hlavní znaky, vzájemné srovnání výrazových prostředků v různých druzích umění (výtvarné umění, literatura, architektura), problematika aplikace pojmu rokoka na vývoj hudby – charakteristika galantního stylu.
- 13. Umění klasicismu a jeho kontext ve francouzském osvícenství Základní vymezení klasicismu jako uměleckého slohu a jeho projevy v jednotlivých druzích umění; vymezení základních myšlenkových východisek francouzského osvícenství a jejich dopad do vývoje evropského umění dané doby (Voltaire, D. Diderot, J. J. Rousseau).
- 14. Srovnání konceptu anglické vkusové školy a německé spekulativní estetiky a filozofie v období klasicismu Koncepční podstata myšlenkového odkazu daných kulturních okruhů, specifika, odlišnosti od francouzského přístupu; anglická vkusová škola (A. C. Shaftesbury, F. Hutcheson, E. Young, J. Addison, E. Burke, H. Home, D. Hume); německý kulturní okruh (G. E. Lessing, J. J. Winckelmann, I. Kant, A. G. Baumgarten, J. W. Goethe, F. Schiller).
- Literatura
- povinná literatura
- Fukač J. - Vysloužil J.: Slovník české hudební kultury, Praha 1997. info
- LAROUSSE. Umění a lidstvo. info
- Výukové metody
- Přednáška. Seminář.
Přednáška, seminární diskuse, rozbor A/V materiálů. - Metody hodnocení
- LS (Dějiny umění I): Zkouška. Vyhodnocení ústní rozpravy.
Další požadavky pro získání atestu:
Úspěšné absolvování ústní zkoušky.
Podmínky pro připuštění k zápočtovému testu/zkoušce:
-Veškeré hodiny neabsolvované kontaktní formou je potřeba nahradit samostudiem spočívajícím ve studiu zadané literatury (příp. poslechu doporučených ukázek).
-Povinné položky pro samostudium odborné literatury jsou v návaznosti na konkrétní výukové hodiny (resp. v nich probrané tematické okruhy) uvedeny v Metodické opoře, která je zavěšena v IS JAMU.
-Pro udělení atestu na konci ZS/LS je potřeba před absolvováním zápočtového testu/ústní zkoušky předložit seznam prostudované literatury uvedené v Metodické opoře, která se vztahuje k příslušným hodinám neabsolvovaným kontaktní formou (elektronicky na adresu lyko@jamu.cz, a to nejpozději jeden týden před absolvování zápočtu/zkoušky).
Seznam musí zahrnovat:
a) jméno a příjmení studenta,
b) obor, název předmětu (Dějiny umění I/Dějiny umění II),
c) přehled hodin neabsolvovaných kontaktní formou (uvedením konkrétního data příslušené hodiny),
d) seznam prostudované literatury, která bude uvedena v plné citaci dle normy ČSN ISO 690.
-Ověření znalostí uvedených v zadané literatuře bude součástí zápočtových testů (Dějiny umění I ZS, Dějiny umění II ZS, LS), resp. součástí rozpravy v rámci ústní zkoušky (Dějiny umění I, LS).
-Přehled probrané látky v konkrétních hodinách bude průběžně evidován v prezenční listině a před začátkem zkouškového období daného semestru též zaslán všem studentům hromadným e-mailem.
Individuální studijní plán:
-O ISP formou oficiální žádosti (na příslušeném formuláři) je potřeba žádat v těch případech, kdy student již na počátku semestru ví, že nebude moci splnit kontaktní docházku alespoň v částečné míře, tj. zejména z důvodu studijní stáže, fixního pracovního úvazku v době konání výuky, dlouhodobých zdravotních důvodů apod. - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/hf/leto2025/H60069l