H60236 Methodology of Music Theory Disciplines I

Faculty of Music
Summer 2020
Extent and Intensity
0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Věra Chmelová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Composition and Multimedia Creation Department – Dean’s Office – Faculty of Music – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 9:20–10:50 004
Prerequisites (in Czech)
úspěšně ukončené první 3 semestry bakalářského studia oboru kompozice nebo dirigování.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat přehled o postupech, metodách a způsobech výuky jednotlivých hudebně teoretických jevů, orientovat se v současné literatuře.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent předmětu - je schopen samostatně vypracovat vzdělávací plán hudebně-teoretických předmětů ZUŠ - orientuje se v problematice výuky hudebně-teoretických předmětů a dokáže předcházet případným chybným postupům svých žáků ZUŠ - zná literaturu a metodické postupy vedoucí k pochopení probírané látky - dokáže žáky motivovat pomocí hudebních pomůcek a vhodně vybraných metodických postupů - je schopen samostatně vypracovat přípravy do hodin hudebně-teoretických předmětů - dokáže posoudit a zhodnotit výsledky práce žáků ZUŠ ve výuce hudebně-teoretických předmětů - je schopen samostatně vyhledávat další vzdělávací materiály, kurzy a pomůcky do výuky hudebně-teoretických předmětů
Syllabus (in Czech)
  • 1. Metodika výkladu pojmů zvuk a tón (vlastnosti tónu, tónová soustava – základní tónová řada, rozdělení na oktávy, celý tón a půltón, enharmonické tóny, alikvotní tóny, ladění). 2. Metodika výkladu notopisu (notová osnova, klíče, rytmické hodnoty a tvary not, pomlky, posuvky a další označení; historický vývoj notopisu). 3. Metodika rozvoje vnímání metro-rytmických vztahů (postup při výuce metra, rytmu, tečkovaného rytmu, taktů jednoduchých a složených, předtaktí, synkopy, trioly a nepravidelného dělení not). 4. Metodika rozvoje vnímání a osvojování tempa a tempových označení, dynamiky a dynamických znamének, přednesových a ostatních označení a melodických ozdob. 5. Metodika výkladu stupnic, tónin a akordů (stupnice durové a mollové, paralelní a stejnojmenné, příbuznost stupnic, tvoření stupnic, kvintový a kvartový kruh; stupnice staré a zvláštní – pentatonické, harmonická dur, cikánské; stupnice chromatická a celotónová. Akordy – dělení, kvintakordy, septakordy, nónové akordy a obraty). 6. Metodika výkladu intervalů (rozdělení, intervaly základní a odvozené, enharmonické intervaly, převraty intervalů, intervaly přesahující oktávu, procvičování intervalů pomocí durové stupnice. Postup výuky intervalů podle L. Ljochiny a T. B. J.-Galperiny). 7. Specifika výuky hudební teorie u předškolních dětí, postup při přijímání žáků do ZUŠ (přínos předškolní výuky, vliv rodiny, osobnost pedagoga, komunikace, osobnost dítěte, výuka v PPHV, doporučená literatura). 8. Multimediální pomůcky a jejich využití při výuce hudebně-teoretických předmětů (práce s interaktivní tabulí, počítačové výukové programy; další druhy pomůcek). 9. Výuka hudebně-teoretických předmětů u žáků se specifickými vývojovými poruchami (LMD, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie), lateralita, způsob hodnocení hudebních vědomostí a dovedností žáků. Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Literature
    required literature
  • Slaná, Marcela. Kdo si hraje, ten je zdravý…1. vyd. Brno: Lynx, 2007. info
    recommended literature
  • Vlasáková, A. Klavírní pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2003. info
  • Holas, M. Hudební pedagogika. 1. vyd. Praha: AMU, 2004. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy, Praha: SPN, 1985. info
  • SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praha: SPN, 1984. info
Teaching methods (in Czech)
přednáška, práce s pracovními sešity
Assessment methods (in Czech)
Podmínky k zápočtu: min. 70% docházka, seminární práce na zadané téma v rozsahu 3-4 strany, aktivní účast v diskuzích a znalost probrané látky během ústního opakování. V případě nižší docházky ústní přezkoušení a seminární práce v délce odpovídající absenci ve výuce, avšak 30% docházky je minimum - v případě docházky nižší než 30% nebude zápočet udělen (výjimkou jsou studenti s individuálním studijním plánem).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 1 z 1.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2020, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/hf/summer2020/H60236